سونی و ایده‌هایی که از ماهیت محصولاتش گرفته است

افرادی که در زمینه ایده‌پردازی تبلیغات فعالیت می‌کنند، معمولا چندین سوال برای خلق محتوای تبلیغاتی یک محصول مطرح می‌کنند که به نظر می‌آید که کمپانی سونی همیشه این سوال‌ها را خیلی جدی می‌گیرد و اکثر ایده‌پردازی‌ها از جواب همین سوال‌‌ها گرفته می‌شود:

  • چه کسی مخاطب هدف ما است؟ (Who)
  • چه محصولات یا خدماتی نیاز به تبلیغات دارد؟ (What)
  • چه زمانی برای تبلیغ این محصول مناسب است و مخاطب متوجه می‌شود که به این محصول نیاز دارد؟ (When)
  • کجا می‌توانیم مخاطب هدفمان را پیدا کنیم و تبلیغ خود را به او نشان دهیم؟ (Where)
  • چرا باید مخاطب ما به این محصول علاقمند شود؟ (Why)
  • چگونه مخاطب مزیت محصولات یا خدمات ما را متوجه خواهد شد؟ (How)

به این ۶ سوال بالا، پنج W و یک H گفته می‎شود که خیلی در بازاریابی، تبلیغات و حتی ایده‌پردازی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته می‌توانیم با یک بومی‌سازی، بگوییم: پنج «چ» و یک «کاف»!

در ادامه به دو کمپین سونی می‌پردازیم که به لطف پاسخ یکی از این ۶ سوال خلق شده‌اند:

– کمپین تبلیغاتی تلویزیون‌های سونی براویا:

اساس مارکتینگ و کمپین‌های تبلیغاتی سونی براویا بر اساس همین سوال بنا شده که چرا من باید سراغ سونی براویا برم؟ (Why)

در وهله اول، شعار براویا به جدیت جواب این سوال را می‌دهد: Color like.no other
سونی معتقد است که موتور براویا آنقدر قوی است که رنگ ارائه شده توسط آن، با همه تلویزیون‌های دیگر، تفاوت دارد و در تبلیغاتش بیشتر هم روی قدرت رنگ تولیدات خود مانور می‌دهد.

در یکی از آخرین کمپین‌های براویا، شاهد این هستیم که باز هم روی رنگ موتور براویا تمرکز شده و جالب اینجاست که یک ترفند محتوایی جالب هم به همراه دارد.

cairo

ribbon

october

اگر روی تبلیغات بیلبوردی بالا دقت کرده باشید، واژه‌های اول که در بالا و همچنین کلمات آخر که در پایین تبلیغ قرار گرفته‌اند، نیازمند یک واژه هستند تا نام یک فیلم مشهور از آنها استخراج شود. ترفند سونی این بوده که به جای آوردن واژه، از ماهیت رنگ‌ها بهره ببرد و خود رنگ‌ها را روی بیلبورد خود بیاورد.

– ایده‌پردازی تبلیغات سونی برای یکی از هدفون‌های خاصش:

جواب یک سوال، هم دلیل خلق این محصول و همچنین کمپین تبلیغاتیش است.

یک هدفون باید چه مزیتی داشته باشد که افراد آن را خریداری کنند؟

همه با گره خوردن سیم هدفون خود مشکل داریم و معمولا سر باز کردن این گره‌ها، اعصابمان خورد می‌شود. سونی دقیقا روی این مورد تمرکز کرده و هدفونی طراحی کرده که سیم آن جمع می‌گردد و از سوی دیگر، فلسفه خلق این محصول را به کمپین تبلیغاتی چاپی آن تبدیل کرده است.

جالب اینجاست که هر کدام از این سیم‌ها گره خورده، شبیه به یک حشره هستند. زیرا این سناریو گره خوردن سیم به اندازه حشرات، اعصاب را داغون می‌کنند.

sony_buzz-mosquito_aotw sony_buzz-bee_aotw

* بررسی کمپین‌های آنلاین سونی را در بلاگ‌اَد مطالعه کنید.

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

2 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *