جذابیت یک کمپین تبلیغاتی در طول زمان و در سطح جهان(قسمت اول)

share a coke

چگونه کمپین “Share a Coke” شزکت کوکاکولا، بوسیله خلاقیت مخاطبانش، گسترش جهانی پیدا کرد و میزان جذابیتش را در طی چند سال بالا و بالاتر برد؟ شاید خیلی‌ها از شماها به نحوی با کمپین “Share a Coke” برخورد کرده‌باشید و یا تحت تاثیر این کمپین و جریان بزرگی که در سطح جهان درحال شکل گیری بود، فعالیتی انجام داده‌اید. اما هیچ وقت در فکر برداشت یا آنالیز این کمپین در راستای تبلیغات خود نبوده‌اید. بدین ترتیب بر آن شدیم با بررسی و آنالیز این کمپین در چند قسمت، به نکات مفید و کاربردی‌‌‌ای اشاره کنیم.

جرقه‌های ایده کمپین “Share a Coke” در سال ۲۰۱۱ زده شد و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به اوج خود رسید و در نوع خود از موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی در سطح جهانی به شمار ‌آمد. شاید  این غیر قابل باور بود لوگوی معروف کوکاکولا دست خوش تغییر شود و بتواند موفقیت جهانی‌ای با خود به همراه بیاورد. کانسپت تغییر لوگوی شناخته شده کوکاکولا یک دیوانه بازی تمام عیار به شمار می‌آمد. اما این دیوانه بازی به سرعت تبدیل به یکی از موفق‌ترین پروژ‌ه‌ها در کل تاریخ مارکتینگ شرکت کک شد.

ماجرای کمپین  “Share a Coke”:

داستان از این قرار بود که کوکاکولا روی بطری‌ها و قوطی‌ها خود دقیقا در جای لوگوی قدرتمند و شناخته شده‌اش نام‌های معمول و رایجی از مردم را درج کرد. بدین ترتیب افراد نام خود و یا دوستانشان را روی بطر‌های‌ کک، جستجومی‌کردند و با خرید آن‌‌ها لحظات شاد و بامزه‌ای را می‌ساختند. اما داستان به همین جا ختم نشد زیرا افرادی با نام  غیر معمول‌تر سیلی از مخاطبان هیجان‌زده‌‌ای را تشکیل دادند که خواستار درج نام خود روی بطری و قوطی‌های نوشابه شدند. بله درسته! اولین واکنش مخاطبان خود سکویی برای پیشرفت شد، نیاز به وجود آمده به بهینه کردن کمپین کمک کرد زیرا پتانسیلی برای رشد و گسترش این کمپین به شمار می‌آمد.

بدین‌ترتیب امکانی بوجود آمد که افراد می‌توانستد بطری‌ای با نام خود سفارش دهند.

share a coke with names

 

share a coke with names

اولین گام‌های ترقی:

  1.  کمپین با واکنش افراد و کانسپت قوی‌ای که داشت خود به خود گسترش می‌یافت، در لایف استایل یا همان شیوه زندگی مردم ریشه می‌دواند.
  2. مخاطبان با نیاز‌های جدید درجه خلاقیت کمپین را بالاتر می‌بردند.
  3.  هشتگ #ShareaCoke مصرف کنندگان را به مشارکت و ایجاد محتوا در رسانه‌های آنلاین ترغیب کرد.

share a coke 4

۴٫ به اشتراک گذاری داستان‌ها، سلفی‌ها و لحظات خاصی که این بطری‌ها در بطن زندگی افراد ایجاد می‌کردند شرکت کوکاکولا را با                   آمار‌های شگفت‌انگیزی روبه رو کرد.

 

  • ۹۹۸،۰۰۰،۰۰۰ برداشت در توییتر
  • استفاده کردن از ۲۳۵۰۰۰ توییت از ۱۱۱٫۰۰۰ طرفداربا هشتگ  #ShareaCoke
  • فروش فیزیکی بیش از ۱۵۰ میلیون بطری شخصی
  • بیش از ۷۳۰٫۰۰۰ سفارش بطری‌های شیشه ای شخصی از طریق فروشگاه تجارت الکترونیک
  • اشتراک ۱۷۰۰۰ بطری مجازی به صورت آنلاین در سراسر اروپا
  • اشتراک بیش از ۵۰۰٫۰۰۰ عکس با استفاده از هشتگ#ShareaCoke
  • اضافه شدن ۲۵ میلیون نفر به هواداران فیس بوک

 

 

رشد کمپین متوقف نمی‌شد و هر روز با ابتکارات مخاطبان، شکل جدیدی به خود می‌گرفت و مردم این پروژه را به دلیل ماهیت شخصی سازی‌اش در گوشه کنار دنیا بومی سازی می‌کردند و هرکسی از نگاه خود چیزی به این جریان جهانی اضافه می‌کرد:

  • افرادی برای عزیزان خود یا از دست رفتگانشان یا سربازان خارج از کشور درافغانستان و یا عزیزان‌شان در بیمارستان، بطری‌هایی سفارش می‌دادند و به یاد آن‌ها می‌نوشیدند و یا به هدیه‌ای تبدیلش می‌کردند.

share a coke 3

 

  • در شب سال نو برای کودکان، رنگ قرمز لباس بابا نوئل در برابر بطری‌های قرمز پوش کک با نام مخصوص، کاملا از رونق افتاده بود.

 

  • استفاده کردن از ایده این کمپین درجشنواره‌ها و جریان‌های تبلیغاتی، انتخاباتی در گوشه کنار دنیا دیده می‌شد.

share a coke in ads

 

  • شعار بزرگ “Share a Coke” آنقدر قوی بود که دستخوش شوخی‌های تبلیغاتی می‌شد. برای مثال به جمله تبلیغاتی یک کلیسا در عکس زیر توجه کنید.

share a coke 2

 

آنالیز کمپین

گفتنی است از این کمپین به عنوان پروژه اتصال یاد می‌شود زیرا؛

  • آن‌قدر خوب به زندگی مردم متصل شده و نفوذ کرده‌است که شاهد تولید حجم انبوهی از محتوای رسانه‌های اجتماعی از طرف خود مصرف کنندگان هستیم به طوری که مولتی مکالمات در سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام خود به خود بدون هیچ هزینه تبلیغاتی تولید شدند.
  • هر بطری نه تنها داستان ساز عاطفی است بلکه یک اثر انگشت یا یک هویت برا ی تک تک مخاطبان است.
  • نفوذ این ایده آن‌قدر بالا است که تمام افراد را در جهان، به صورت فرد به فرد مورد خطاب قرار می‌دهد و در حریم خصوصی تک تک افراد اتصال عاطفی‌ای را بر قرار می‌کند.
  • داستان سرایی فردی، تماس‌های شخصی با کمپانی برای سفارش اسم مورد نظر و تبدیل شدن این کمپین به سبکی از زندگی مانند موجی درجریان بود.
  • زین پس، نام تجاری کوکاکولا در بین مردم به صورت فرد به فرد تحت عنوان یک خاطره شیرین نه یک کالا ترویج پیدا می‌کرد.
  • شعار اصلی کمپین “Share a Coke” از کلمات قدرتمندی تشکیل شده‌است و مانند یک دکمه فراخوان مشارکت افراد را به طرز عجیبی بالا می‌برد. زیرا به محض خرید و اشتراک خاطره و یا هدیه دادن  آن، نه تنها خود فرد را بلکه افراد دیگر را نیز درگیر می‌کند و بدین‌ترتیب مخاطب هدف از یک به چند نفر تبدیل می‌شود.

 

کوکا کولا  کمپین خود را در طول زمان پر هیجان و پویا نگه داشته و در این حین اذعان کرد که “Share a Coke” برای همه یک مسئله شخصی به شمار می‌آید و دیگر یک مد زودگذر نیست.

برای اثبات این حرف، کوکا کولا در یکی از ابتکارات خود حول محور این کمپین، با انتشار یک خط جدید روی قوطی‌ها، ویژه افراد نابینا

(کوکا کولا بریل)، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. افراد نابینا هم می‌توانستند نام خود را به صورت بریل روی قوطی‌ها و شیشه ها لمس کنند.

share a coke with blinds2

share a coke with blinds

share a coke with blinds 3

share acoke braill

همانطور که مشاهده کردید؛ کمپین Share a Coke“:

  1. به افراد اجازه داد خود را در یک جایگاه جهانی ثبت کنند. انگار که هر فرد با رییس یکی از بزرگترین کمپانی‌ها یک تماس تلفنی خصوصی داشته است!
  2. در خصوصی‌ترین خاطرات افراد جای گرفت.
  3. واکنش‌های افراد برای مشارکت در این کمپین به عنوان یک راهکار در راستای بهینه‌سازی بارها و بارها استفاده می‌شد.
  4. برای زنده نگه‌داشتن جذابیت این کمپین از ایده‌های جدید استقبال شد، تا سلیقه‌های بیشتری برای پخته‌کردن این ایده به کار گرفته‌شود.

به طور کلی این ایده فقط بدست طراحان زاییده شد اما بدست مخاطبان شکل و هویت قدرتمندی به خود گرفت. شما نیز در اجرای یک کمپین، بد نیست با الهام و مطالعه این کمپین و استفاده کردن از سه اصل، شخصی‌سازی محصول یا خدمات برای افراد، بهینه سازی کمپین در طول عملیاتی کردن تبلیغات و بالا نگه داشتن جذابیت کمپین به واسطه واکنش افراد، تبلیغاتی اثر‌بخش ایجاد کنید. در قسمت‌های بعد می‌توانید به ابتکارات دیگری نظیر خط بریل که برای نگه داشتن تب تند کمپین طراحی شده‌‌است، دسترسی پیدا کنید.

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

1 دیدگاه

  1. Pingback: کمپین تبلیغاتی کوکاکولا که جهانی شد - کارآفرین نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *