عوامل مؤثر بر افزایش اعتماد به نفس کدامند؟

سایت تخصصی و آموزشی تبلیغات ، برندینگ ، بازاریابی

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

عوامل مؤثر بر افزایش اعتماد به نفس کدامند؟

۱۱ بازديد

پس از این که متوجه شدیم اعتماد به نفس چیست به بررسی راه های افزایش اعتماد به نفس خواهیم پرداخت؛ اعتماد به نفس را نمی‌توان مانند برخی قوانین یاد گرفت اما مثبت‌اندیشی، تمرین، آموزش، کسب دانش و صحبت با سایر افراد روش‌های مفیدی برای بالا بردن اعتماد به نفس هستند. اعتماد به‌نفس از سلامتی، پذیرش ذهن و بدن (عزت‌نفس) و ایمان به توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجاربتان نشات می‌گیرد.

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که عامل اعتماد به نفس پایین چیست؟ اعتماد به‌نفس پایین نتیجه‌ی عواملی نظیر ترس از ناشناخته‌ها و انتقاد، ناراضی بودن از ظاهر و بدن خود، مدیریت زمان ضعیف و آماده نبودن، کمبود دانش و شکست‌های گذشته است. اعتماد به‌نفس و عزت‌نفس معنای یکسانی ندارند. اعتماد به‌نفس احساس ما درباره‌ی توانایی‌هایمان برای اجرای قوانین و انجام وظایفمان را نشان می‌دهد و عزت‌نفس احساسمان درباره‌ی خودمان (آیا خود را فرد باارزشی می‌دانیم یا نه)، طرزفکر و نگاه‌مان به اطراف را نشان می‌دهد. در ادامه راه های افزایش اعتماد به نفس را نام برده و توضیح می‌دهیم.

۱. برنامه‌ریزی و آمادگی

می‌دانید مهم‌ترین عامل بالا بردن اعتماد به نفس چیست؟ مردم در شرایط سخت یا جدید اعتماد به‌نفس کمی دارند پس مهم‌ترین عامل برای بالا بردن اعتماد به نفس آمادگی برای ناشناخته‌ها است. برای مثال اگر برای کار جدیدی درخواست می‌کنید برای مصاحبه آماده شوید؛ به سوالات و حرف‌هایی که می‌خواهید در مصاحبه بگویید فکر کنید، با دوستان‌تان پاسخ‌ها را تمرین کنید و نظر آن‌ها را بپرسید.

 


۲. یادگیری، آموزش و کسب دانش

یادگیری و تحقیق به ما کمک می‌کند برای مدیریت شرایط و انجام کارها به توانایی‌های خود اعتماد کنیم. اگر بدانیم چگونه و چرا کارها را انجام دهیم اطلاعتمان بیش‌تر شده، احساس آمادگی می‌کنیم و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می‌شود. گاهی یادگیری عمیق و کسب دانش اعتماد به‌نفسمان را درباره‌ی توانایی‌هایمان کم می‌کند در این صورت باید دانش را با تجربه ترکیب کنیم. هنگامی که از آموخته‌هایمان استفاده می‌کنیم تئوری را به عمل تبدیل می‌کنیم و این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما می‌شود.

برای مثال هنگامی که زوجین برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند عصبی شده و اعتماد به‌نفسشان کم می‌شود. آن‌های می‌توانند با خواندن وب‌سایت‌های مرتبط، خرید کتاب یا صحبت با والدین دیگر در این مورد اطلاعات کسب کنند.

۳. مثبت‌اندیشی

 

در این قسمت به این می‌پردازیم که موثرترین راه برای بالا بردن اعتماد به نفس چیست؛ افکار مثبت یکی از موثرترین راه‌های تقویت اعتماد به نفس است.

خوش‌بینی باوری است که منجر به موفقیت می‌شود. هیچ کاری بدون امید و اعتماد به نفس انجام نمی‌شود.

هلن کلر

بهترین روش برای مثبت‌نگری برجسته کردن نقاط قوت و موفقیت‌ها و درس گرفتن از ضعف‌ها و اشتباهات است. لیستی از نقاط ضعف و قوت خود بنویسید و برای توانایی‌هایتان خوشحال باشید و راه‌های برای برطرف کردن ضعف‌هایتان پیدا کنید.

  • همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم پس به آن‌ها نگرش منفی نداشته باشید بلکه از آن‌ها درس بگیرید.
  • تعریف و تمجیدها را بپذیرید و از خودتان تعریف کنید. هنگامی که شما را تحسین می‌کنند تشکر کنید و از آن‌ها جزییات را بپرسید چه چیزی در شما را دوست دارند؟ موفقیت‌هایتان را بشناسید و به خودتان جایزه دهید و به خانواده و دوستانتان درباره‌ی آن‌ها بگویید.
  • از انتقادها تجربه کسب کنید. به انتقادات گوش کنید و از آن‌ها به عنوان راهی برای پیشرفت استفاده کنید.
  • همیشه شاد باشید و دید مثبتی به زندگی داشته باشید. هنگامی شکایت و انتقاد کنید که لازم است و به شکلی درست این کار را انجام دهید.

 

 

۴. صحبت با دیگران و استفاده از راهنمایی‌هایشان برای تقویت اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس مسری است و همچنین کمبود اعتمادبه‌نفس.

وینس لومباردی

معمولا به افراد بااعتماد به نفس جذب می‌شوید و اعتماد به نفس یکی از ویژگی‌های کاریزما است. صحبت کردن و بودن با افراد بااعتماد به‌نفس به شما کمک می‌کند احساس اعتماد به‌نفس کنید. از کسانی که در انجام کارهای و رسیدن به هدف‌هایشان موفق هستند رسیدن به موفقیت را یاد می‌گیرید هنگامی که اعتماد به‌نفستان افزایش یافت به دیگران برای کسب اعتماد به‌نفس کمک کنید.

۵. تجربه

 

باید بدانید که اهمیت موفقیت در اعتماد به نفس چیست؛ هنگامی که کاری را با موفقیت انجام می‌دهیم اعتماد به‌نفسمان برای انجام مجدد کارهای مشابه افزایش می‌یابد اما کسب تجربه و قدم اول را برداشتن سخت است. گاهی تصور شروع کاری جدید، بدتر از انجام دادن آن است در این مرحله، آمادگی، یادگیری و مثبت‌نگری موثر هستند. کارها را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌دستیابی تقسیم کنید یعنی اهداف خاص، قابل‌دسترس، واقع‌بینانه و با زمان مشخص تعیین کنید.

 

۶. قاطعیت

قاطع بودن یعنی به باورها و اصولتان پایبند باشید؛ همچنین به این معنا است که اگر باور دارید کاری درست است (و نه دلیل تحت فشار بودن) می‌توانید ذهن و باورتان را تغییر دهید. قاطعیت، اعتماد به‌نفس و عزت‌نفس ارتباط نزدیکی با هم دارند. معمولا تقویت اعتماد به نفس، باعث تقویت قاطعیت می‌شوند.

۷. اجتناب از خودبینی

خودبینی و غرور برای روابط بین افراد مضر است. هنگامی که روی بالا بردن اعتماد به نفس خود کار کردید و موفق شدید از غرور بپرهیزید و مانند مافوق با دیگران برخورد نکنید. فراموش نکنید هیچکس کامل نیست و همیشه چیزهای بیش‌تری برای یادگیری وجود دارد. کارهای دیگران را تحسین کنید، فروتن و مودب باشید، به کاری که دیگران انجام می‌دهند علاقه نشان دهید و درباره آن سؤال بپرسید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.