تفاوت‌ اعتماد به نفس و عزت نفس

سایت تخصصی و آموزشی تبلیغات ، برندینگ ، بازاریابی

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

تفاوت‌ اعتماد به نفس و عزت نفس

۱۱ بازديد

تفاوت‌ اعتماد به نفس و عزت نفس

اعتمادبه‌نفس (Confidence) از کلمه‌ی لاتین (Fidere) که به معنای «اعتماد کردن» است، گرفته شده‌است. اعتماد به نفس داشتن توانایی یا استعداد برای داشتن تعامل موفق یا کافی با جهان است. فرد با اعتمادبه‌نفس آمادگی دارد تا با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شود، فرصت‌ها را غنیمت بشمرد، با شرایط دشوار مقابله کند و در شرایط نابسامان و به‌هم‌ریخته نیز مسئولیت‌های خود را انجام دهد.

همان طور که اعتمادبه‌نفس منجر به کسب تجارب موفق می‌شود، کسب تجارب موفق نیز منجر به داشتن اعتمادبه‌نفس می‌شود. هر تجربه‌ی موفقی به بالا بردن اعتماد به نفس کلی ما کمک می‌کند. اگرچه ممکن است در یک زمینه مانند آشپزی یا رقص اعتمادبه‌نفس بسیار و در زمینه‌های دیگر مانند ریاضی یا سخنرانی اعتمادبه‌نفس پایینی داشته‌باشیم.

اگر اعتمادبه‌نفسی نداشته‌باشیم، شجاعت قدرت را به دست می‌گیرد. اعتمادبه‌نفس در حوزه‌ی شناخته‌شده عمل می‌کند، اما شجاعت در امور ناشناخته و ترسناک. تا زمانی که شجاعت کافی برای شیرجه زدن از ارتفاع ۱۰‌متری را به دست نیاورید، اعتمادبه‌نفس کافی برای شیرجه زدن از ارتفاع ۱۰‌متری را نخواهید داشت. شجاعت صفت بسیار نجیب‌تری است، زیرا به قدرت بیش‌تری احتیاج دارد و انسان شجاع توانایی‌ها و امکانات بی‌حد‌و‌حصری دارد.

به طور معمول، ایجاد اعتمادبه‌نفس در افراد بسیار آسان‌تر از ایجاد عزت نفس در آن‌هاست؛ در نتیجه، آن را جایگزین دیگری می‌کنند و در نهایت، لیستی بلندبالا از توانایی‌ها و موفقیت‌ها به دست می‌آید. آن‌ها به جای این‌که با نواقص و شکست‌های خود روبه‌رو شوند، آن‌ها را در پشت گواهی‌نامه‌ها و جوایز خود پنهان می‌کنند.

لزوما همیشه اعتماد به نفس و عزت نفس با یکدیگر هم‌خوانی ندارند. شاید اعتمادبه‌نفس بالایی داشته‌باشید، اما عزت‌نفستان پایین باشد؛ به عنوان مثال، مجریان و افراد مشهور بسیاری هستند که از راه های افزایش اعتماد به نفس استفاده کرده و اعتمادبه‌نفس بالایی دارند و می‌توانند در مقابل چشمان هزاران مخاطب اجرا کنند، اما عزت نفس کافی ندارند و به خود آسیب می‌رسانند یا خودکشی می‌کنند.

پس از این که متوجه شدیم اعتماد به نفس چیست به بررسی عزت نفس می‌پردازیم. عزت نفس (Esteem) از کلمه لاتین (Aestimare) که به معنای «ارزیابی کردن، ارزش‌گذاری کردن، سنجیدن و برآورد کردن» است، گرفته شده‌است. عزت‌نفس یکی از مؤلفه‌های شناختی انسان است. مهم‌تر از همه این‌که عزت‌نفس ارزیابی ما درباره‌ی خودمان است؛ علاوه بر این، ماتریسی است که از طریق آن فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و عمل می‌کنیم و همچنین نوع و میزان رابطه‌مان با خود، دیگران و جهان را تعیین می‌کنیم.

افرادی که عزت نفس دارند، خود را با ویژگی‌های خارجی مانند درآمد، موقعیت شغلی یا شهرت تعریف نمی‌کنند و بر مواردی مانند نوشیدنی‌های الکلی، مواد مخدر یا رابطه‌ی جنسی تکیه نمی‌کنند. آن‌ها با احترام با خود رفتار می‌کنند و از سلامتی، اجتماع و محیط خود مراقبت می‌کنند. این افراد از شکست خوردن یا طرد شدن نمی‌ترسند؛ بنابراین، در کار تیمی و پروژه‌ها بسیار تلاش می‌کنند. مطمئنا آن‌ها نیز صدمه دیده‌اند و زمانی ناامید شده‌اند، اما عقب‌نشینی نکرده‌اند و کوتاه نیامده‌اند.

افراد باعزت‌نفس بسیار منعطف هستند، به همین دلیل روابط معناداری را تجربه و پیشرفت می‌کنند. آنان ریسک‌پذیر هستند، به‌آسانی خوشحال می‌شوند، از همه‌چیز لذت می‌برند و خود و دیگران را می‌پذیرند و می‌بخشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.