آموزش بازاریابی به زبان ساده

سایت تخصصی و آموزشی تبلیغات ، برندینگ ، بازاریابی

پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

آموزش بازاریابی به زبان ساده

۲۲ بازديد

با اینکه بازاریابی بسیار گسترده‌تر از آن است که بتوان آن را در یک نوشته آموزش داد، اما سعی‌ می‌کنیم مفاهیم کلی را بیان کنیم. هدف از بازاریابی فروش یک محصول یا خدمات است و نخستین سوالی که باید از خود بپرسید، این است که چرا یک مشتری باید در بین این همه کالای مشابه، کالای ما را انتخاب کند و از ما خرید کند؟
در صورتی که نتوانید پاسخی قانع کننده برای این سوال بیاورید، در بازاریابی موفق نخواهید شد.
باید یک وجه تمایز بین شما و رقبا باشد که مشتری قانع شود محصول شما را انتخاب کند. اگر توانستید توضیح خوبی برای خرید محصولتان بیاورید، در واقع روش بازاریابی خود را یافته اید، این همان پیام برند و محصول شما برای مشتری است. مثلا همه گوشی‌‌های اپل را به کیفیت و امنیت بالایشان‌ می‌شناسند و با اینکه قیمت‌‌های نجومی دارند، اما باز هم همچنان پر طرفدار هستند. این به دلیل ایجاد وجه تمایز و معرفی آن به مشتری است.
زمانی که مشتری حس کند کالای شما با رقیبتان یک فرق اساسی دارد، حتی اگر قیمت بالاتر هم داشته باشد، باز هم انتخابش کالای شما خواهد بود. تمایز یک برگ برنده است، اما همه بازاریابی نیست!
بازاریابی تمام فرایند خلق ایده، تولید محصول تا فروش و پشتیبانی آن را شامل‌ می‌شود. برای اینکه بازاریابی اصولی انجام شود، لازم است پیش از تولید محصول بازاریابی شروع شود نه پس از آن!
آنچه که در ایران شاهد آن هستیم افراد از روی احساس اقدام به تولید محصولی‌ می کنند، گاها دیده شده که فردی فقط سرمایه دارد و بدون هیچ تحقیق و دانشی از بازار هدف اقدام به خرید یا اجاره یک شرکت‌ می‌کند و کالا و خدماتی را تولید‌ می‌کند و پس از آنکه محصولش تولید شد، تازه فکر این‌ می‌افتد که باید بازاریابی هم کند تا محصولاتش به فروش برسند. در این مرحله با تبلیغات در رسانه‌‌ها و سطح شهر، اقدام به معرفی محصولش‌ می‌کند که در نهایت هم موفقیت چشمگیری شامل حالش نمی‌شود.
این افراد تمام فرایند بازاریابی را در تبلیغات و فروش خلاصه کرده‌اند. به نظر شما آیا چنین استراتژی در این دوره زمانه پاسخگو است؟
 

 
 

چهار P بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی یک راهکار هوشمندانه است که مدل‌‌های مختلفی از بازاریابی را معرفی‌ می‌کند. روش چهار P بازاریابی به چهار عنصر مهم در تولید و فروش یک محصول اشاره دارد و طوری این عناصر را با هم دخیل‌ می‌کند که امکان شکست را به حداقل‌ می‌رساند. روش چهار P را‌ می‌توان برای هر کسب‌و‌کاری پیاده کرد و نتیجه حیرت‌انگیزی گرفت.
در ادامه این چهار عنصر مهم در بازاریابی یک محصول را توضیح‌ می‌دهیم.
 

محصول «Product»

باید بدانید مشتری از محصول شما چه انتظاری دارد، محصولی که قرار است تولید کنید کدام نیاز مشتری را برآورده‌ می‌کند؟ آیا مشتری به چنین محصولی نیاز دارد یا خیر، باید پیش از اینکه اقدام به تولید محصول کنید، به چنین سوالاتی پاسخ واضح بدهید. این سوال و جواب‌‌ها به شما یک دید کلی از محصولی که قرار است تولید کنید‌ می‌دهد. در این صورت با علم به اینکه جامعه به چه چیزی نیاز دارد محصولی تولید‌ می‌کنید که در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت می‌رسد. حتما شما هم آن داستان معروف را شنیده‌اید که روزگاری همه در آمریکای جنوبی به دنبال طلا بودند، هیچکس از این راه پولدار نشد، اما یک نفر از فروش بیل و کلنگ توانست حسابی پولدار شود!
 

مکان «Place»

منظور از مکان همان بازار هدف است، باید بدانید که مشتری‌‌ها در چه مکان‌‌هایی دنبال خدمات شما خواهند گشت. آیا کالای شما قرار است در اینترنت به فروش برسد یا مغازه‌‌های سطح شهر؟
شناسایی بازار هدف گام مهمی در بازاریابی است. فرض کنید شما شیره خرما تولید کرده‌اید، آیا آن را در شهر‌‌های جنوبی‌ می‌فروشید که خودشان خرمای فراوان دارند یا اینکه در استان‌‌های شمالی کشور؟
باید پیش از تولید محصول، مکان فروش و نگهداری آن و حتی تعداد نیرویی که قرار است آن را به فروش برسانند مشخص شود.
 

قیمت «Price»

قیمت گذاری محصول، خودش دنیایی مکافات دارد، از طرفی باید همه هزینه‌‌های تولید و عرضه و فروش لحاظ شوند و از سوی دیگر باید قیمتی رقابتی داشته باشد. باید بدانید دقیقا این محصول شما در نزد مشتری چه ارزشی دارد، تا قیمتی منصفانه برایش در نظر بگیرید. این طور نیست که هر جور دلتان خواست محصول را قیمت‌گذاری کنید و در نهایت ببیند که رقیبان همه بازار شما را در اختیار گرفته‌اند. پس قیمت‌گذاری باید متناسب با ارزش محصول انجام شود.
 

توسعه «Promotion»

در آخرین p نوبت به توسعه و ترویج‌ می‌رسد که همان شیوه‌‌های مختلف تبلیغاتی را شامل‌ می‌شود. برای آنکه مشتری‌‌ها با ارزش محصول شما آشنا شوند و قانع شوند آن را بخرند نیاز به ترویج آن دارید. هر روشی که مناسب بازاریابی شماست آن را انتخاب کنید.
بعدها به این چهار p عناصر دیگری نیز افزوده شد و این روش هنوز هم در حال گسترش است. در مقاله آمیخته بازاریابی‌ می‌توانید شرح کاملی از متد بازاریابی را بخوانید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.