۳۰ روش که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما در محیط کار می‌شود

سایت تخصصی و آموزشی تبلیغات ، برندینگ ، بازاریابی

جمعه ۱۳ مرداد ۰۲

۳۰ روش که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما در محیط کار می‌شود

۴ بازديد

اینکه بتوانید اعتماد دیگران در محیط کار نسبت به مهارت‌ها و توانایی‌های خود را جلب کنید، مفید نخواهد بود؟ افراد با‌اعتماد به ‌نفس تمایل دارند که شادتر کار کنند و از رویارویی با چالش‌های جدید ترسی ندارند. در ادامه، برای افزایش و تقویت اعتماد به‌ نفس در محل کار، ۳۰ راه‌کار را ارائه می‌کنیم.

۱. با ترس‌های خود مواجه شوید

آیا از صحبت در محیط‌های عمومی می‌ترسید؟ اگر چنین است، پیشنهاد کنید که مسئولیت جلسه تیمی بعدی را بر عهده بگیرید تا بدین ‌ترتیب به صحبت‌کردن در برابر جمعیت عادت کنید؛ این موضوع به شما کمک می‌کند تا به تقویت اعتماد به نفس خود در محل کار بپردازید و توانایی‌های خود را باور کنید؛ بدین ‌ترتیب متوجه خواهید شد که می‌توانید جلوی دیگران صحبت کنید؛ استفاده از کلاس‌های آموزشی نیز می‌تواند به افزایش اعتماد‌به‌نفستان کمک کند.

۲. جسور باشید

جسور بودن به تصور دیگران از شما هیچ آسیبی وارد نمی‌کند؛ می‌توانید درمورد عقایدتان و چیزهایی که‌ می‌خواهید کسب کنید، رویکرد جسورانه‌ای داشته باشید. اگر نکته‌ای برای بیان‌‌کردن در جلسات دارید، دستتان را بالا ببرید و آن را با صدایی رسا و باافتخار بیان کنید. هرچه این کار را بیشتر تمرین کنید، انجام آن ساده‌تر می‌شود و جز راه های افزایش اعتماد به نفس شماست.


 

۳. از منطقه راحتی خود خارج شوید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، خروج از منطقه امن است. ممکن است یک پروژه بزرگ روی میز کار رئیستان قرار گیرد و هیچ‌کس برای انجام آن اعلام آمادگی نکند؛ زیرا همه از کار زیاد این پروژه‌ها می‌ترسند! این موضوع فرصت‌ فوق‌العاده‌ای برای خارج شدن از محدوده امن خواهد بود؛ مسئولیت کار را بر عهده بگیرید و به خودتان نشان دهید که اگر بخواهید، توانایی لازم را برای انجام کارهای دشوار خواهید داشت.

۴. چیزی را که‌ می‌خواهید درخواست کنید

اگر برای چیزی درخواست نکنید، احتمالا آن را کسب نمی‌کنید. ممکن است برای بیش از ۲ سال در یک سازمان کار کنید، بدون اینکه شاهد افزایش حقوق خود باشید. اگر در انجام کارتان موفق بوده‌اید، می‌توانید درخواست پاداش یا افزایش حقوق داشته باشید.

 

 

۵. از گفت‌وگوهای منفی اجتناب کنید

در این قسمت بررسی می‌کنیم که تاثیر گفت‌وگو در بالا بردن اعتماد به نفس چیست؛ از گفت‌وگوهای منفی دوری کنید. هیچ کس با ضرب‌و‌شتم خود پیشرفت نکرده‌است. با خود مهربانانه و دلگرم‌کننده صحبت کنید؛ خود را به خاطر اشتباه‌های گذشته شماتت نکنید. داشتن ذهنیتی مثبت به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر یاد بگیرید و همچنین اعتماد به‌ نفس شما را افزایش می‌دهد.

۶. برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار به دانش خود بیفزایید

یادگیری بیش‌تر روش مطمئنی است برای کسب اطمینان بیش‌تر از کاری که انجام می‌دهید. برای بالا بردن دانش خود مطالعه کنید. دانستن چگونگی و چرایی عملکردها و فرایندهای خاص، اعتماد ‌به ‌نفس و توانایی شما را در انجام آن‌ها افزایش می‌دهد.

۷. مهارت‌های جدید کسب کنید

همیشه جای پیشرفت وجود دارد و یادگیری مهارت‌های جدید نه‌ تنها بهره‌ وری شما را افزایش می‌دهد، بلکه اعتماد به ‌نفس شما را نیز بالا می‌برد. آن‌چه را دیگران با موفقیت انجام می‌دهند، مشاهده کنید و شیوه‌ی کاری آن‌ها را کپی‌سازی کنید. در سمینارهایی شرکت کنید که به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید و کارمند بهتری باشید. مهارت‌های مفیدی مانند مدیریت زمان، ارتباط موثر با مشتریان و کارایی را در خود تقویت کنید و چیز‌های جدیدی را بیاموزید که به شما کمک می‌کنند.

۸. نقاط قوت خود را بشناسید

 

مطالعات نشان داده‌اند که یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس شناخت نقاط قوت و ضعف در محیط کار است. کاری را که پیش از این به ‌خوبی انجام داده‌اید، بپذیرید و سعی کنید نقاط قوت خود را افزایش دهید. به جای خوب انجام دادن کارها، آن‌ها را عالی انجام دهید.

۹. تمرین و تکرار کنید

تمرین، سنگ بنای موفقیت است. تمرین کنید و در طول راه، اشتباهات خود را اصلاح کنید. هر بار که کاری را به اتمام می‌رسانید، از خود بپرسید که چگونه می‌توانید آن را به شکل بهتری انجام دهید.

۱۰. برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار، سؤال کنید

هرگز از سؤال کردن نترسید. وقتی چیزی را نمی‌دانید، سؤال کنید. انجام نادرست یک کار، به دلیل ندانستن شیوه‌ی صحیح انجام آن، روش خوبی برای تقویت اعتماد به‌ نفس نیست. اگر از چگونگی انجام کاری مطمئن نیستید، از شخص دیگری سؤال کنید که باید چه کار کنید؛ علاوه بر این، بدون درک کامل کار، به سراغ پروژه‌ای نروید. بدون این‌که اعتماد به ‌نفستان کم شود، درمورد آن‌چه مورد نیاز است سؤال کنید.

۱۱. بپذیرید که اشتباه، بخش جدایی‌نا‌پذیری از محیط کاری است

می‌توانم به شما اطمینان دهم که حتی بهترین‌ها نیز اشتباه می‌کنند؛ بنابراین، سرزنش خودتان بعد از مرتکب شدن اشتباه در محیط کار، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. مهم‌ترین چیز درمورد اشتباهات این است که سهمتان را از آن اشتباهات بپذیرید، از آنها درس بگیرید و به جلو حرکت کنید.

۱۲. از انتقادها‌ی سازنده یاد بگیرید

بیایید با واقعیت روبه‌رو شویم و بدانیم که تاثیر انتقادها بر روی اعتماد به نفس چیست:‌ «هضم هر انتقادی می‌تواند برای بیشتر افراد دشوار باشد.» با‌ این‌حال، اگر انتقادهای سازنده را بپذیرید و از آنها برای پیشرفت در کارتان استفاده کنید، راه‌هایی را برای توسعه مجموعه مهارت‌های خود پیدا می‌کنید و می‌توانید در این فرایند، اعتماد به نفس خود را در محیط کار افزایش دهید.

۱۳. نگرش مثبت داشته باشید

به‌طور معمول، زمانی که از کمبود اعتماد به نفس در محیط کار رنج می‌برید، نسبت به خود نگرشی منفی دارید و تصور می‌کنید که پیش از اینکه شروع به صحبت کنید، افراد شما و رفتارهایتان را قضاوت می‌کنند. یکی از راه‌های خوبی که برای تغییر این فرایند فکری مخرب وجود دارد، تقویت نگرش مثبت در محیط کار است. با در‌اختیارگرفتن رویکرد مثبت در برابر چنین مسائلی، می‌توانید بهترین تصویر را در بدترین‌ موقعیت‌ها مشاهده کنید.

۱۴. زبان منفی را کنار بگذارید

برخی اوقات، زبان ما را محدود می‌کند. اگر تمام روز در حال قدم‌ زدن باشید و بگویید «نمی‌توانم»، متوجه می‌شوید که ذهنتان را به روی تمام راه‌حل‌ها بسته‌اید؛ در عوض، از خود بپرسید «چگونه می‌توانم؟» یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در محیط کار است. بسیاری از افراد کلمه‌ی «اما» را به کار می‌برند و محدودیت‌های غیر‌ضروری را در روابط خود اعمال می‌کنند. گفتن «اما» را برای مدتی متوقف کنید و بهانه نیاورید. توجه کنید که چگونه می‌توانید کارهای بیش‌تری را انجام دهید.

۱۵. خود را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه خود با دیگران فقط احساس افسردگی در ذهن افراد ایجاد می‌کند. شاید همکارتان در برنامه‌نویسی بهتر عمل کند؛ با این حال، شما شایستگی‌هایی دارید که همکارتان از آنها بی‌بهره است. چیزی که اینجا اهمیت دارد، تمرکز بر کاری است که می‌توانید انجام دهید و نتایجی است که می‌توانید به‌ دست آورید. محیط کاری فضای جنگ‌و‌جدل نیست، بلکه محیطی است که در آن کار تیمی ضرورت دارد؛ جایی که مهارت‌های کلیدی همه‌ افراد اهمیت دارد.

 

 

۱۶. بر موفقیت‌های خود تمرکز کنید

اگر از آن‌چه به ‌خوبی انجام نداده‌اید ناراحت باشید، نمی‌توانید اعتماد به‌ نفستان را افزایش دهید. تمام پروژه‌های موفقی را که انجام داده‌اید، مرور کنید. آیا مهلت محدودی داشتید؟ آیا موفق شده‌اید پروژه‌ی دشواری را به پایان برسانید؟ آیا مدیرتان از ایده‌های شما استقبال می‌کند؟ مرور موفقیت‌های شغلی راه مناسبی برای تقویت اعتماد به‌ نفس است. 

موفقیت‌های خود را ثبت کنید؛ می‌توانید این کار را با استفاده از پوشه‌ای در کشوی میزتان انجام دهید یا فولدری را در کامپیوتر به این کار اختصاص دهید. برای مثال، می‌توانید تمامی بازخوردهای خوب خود را از مشتریان، در ایمیلتان ذخیره کنید تا این ایمیل‌ها موفقیت‌هایتان را به شما یادآوری کنند و برای پیشرفت و تکمیل وظایفتان انگیزه‌بخش باشند.

۱۷. لبخند بزنید

یک لبخند ساده می‌تواند تأثیرات چشمگیری روی تقویت اعتماد‌ به نفس افراد داشته باشد. لبخند می‌تواند به دیگران نشان دهد که بسیار خون‌سرد هستید و می‌تواند احساس استرس شما را کاهش دهد؛ درمجموع، یک لبخند ساده می‌تواند شادی و آرامش بیشتری را برایتان به‌همراه آورد.

 

 

۱۸. برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار، خوش بگذرانید

جدی گرفتن بیش‌ازحد تأثیری منفی بر عزت‌ نفس شما دارد. به ‌طور حتم، می‌خواهید کار خوبی را انجام دهید، اما باید در حین انجام آن لذت ببرید. بیاموزید که به عقب‌نشینی‌ها و اشتباهات خود بخندید و با شوخ‌طبعی از خودتان انتقاد کنید. این امر باعث بالا بردن اعتماد به نفس می‌شود و به شما کمک می‌کند تا خود را بهبود بخشید.

۱۹. آراسته باشید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، آراسته بودن است. آراسته باشید، از بهداشت شخصی خود مراقبت کنید و لباس مناسبی بپوشید. بدین ‌گونه از دیدن خود در آینه احساس خوشحالی می‌کنید. اگر از نگاه‌کردن به خود لذت ببرید، انواع افکار خودآگاه منفی از شما دور می‌شود. آراسته‌بودن باعث می‌شود تا دیگران شما را ستایش کنند و خودتان نیز احساس خوبی به خود حقداشته باشید. آراسته‌بودن اعتمادبه‌نفس شما را تقویت می‌کند.

یکی از بررسی‌های اخیر که دانشگاه ایالتی کلمبیا و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا انجام داده‌اند، نشان می‌دهد: «پوشیدن‌ لباس‌های رسمی، فرایند فکری افراد را تغییر می‌دهد.» به‌عبارت‌ دیگر، زمانی که لباس رسمی می‌پوشید، این لباس باعث می‌شود که احساس قدرت کنید و می‌تواند نگاه همکاران را نیز به شما تغییر دهد.

۲۰. صاف بنشینید

یکی از مطالعاتی که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده است، نشان می‌دهد که صاف‌نشستن می‌تواند اعتماد افراد را به افکارشان افزایش دهد. آیا تا‌به‌حال مشاهده کرده‌اید که افرادی که فرم بدنی خوبی دارند، آراسته‌تر به‌‌ نظر می‌رسند؟ اگر شما هم خوب بنشینید، دیگران نیز ممکن‌ است چنین فکری درمورد شما داشته باشند؛ کافی است در آغاز برای تقویت زبان بدن خود، آگاهانه تلاش کنید.

۲۱. ورزش کنید

برای تقویت اعتماد به نفس خود، هر روز و به هر روشی که مناسبتان است، تمرینات بدنی را انجام دهید، از دویدن و ورزش در باشگاه گرفته تا شرکت در مسابقه. با ورزش‌کردن خود را به فرم خوبی می‌رسانید و به فرد متناسبی تبدیل می‌شوید.

در حین انجام تمرینات می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید و روحیه‌ خود را تقویت کنید. ورزش و تمرینات بدنی، دویدن آهسته یا در باغ کار‌کردن اندورفین آزاد می‌کند و روحیه و اعتمادبه‌نفس شما را بهبود می‌بخشد.

 

 

۲۲. از رژیم غذایی سالم و متعادلی پیروی کنید

شاید از خودتان بپرسید که غذا چه نقشی در افزایش اعتماد به نفس شما دارد، اما باور کنید که نقش رژیم متعادل در ایجاد اعتمادبه‌نفس و زندگی بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. رژیم غذایی سالم و متعادل بدن ما را متناسب نگه می‌دارد، احتمال ابتلا به بیشتر بیماری‌ها را از بین می‌برد، احساس خوبی را به ما القا می‌کند و ما را برای چالش‌ها آماده می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا به خود باور داشته باشید و در همه شرایط احساس اطمینان کنید.

۲۳. دیگران را وادار کنید تا اعتمادبه‌نفس را به شما تزریق کنند

آیا شخص نزدیکی در اطرافتان وجود دارد که می‌تواند اعتماد‌به‌نفستان را افزایش دهد؟ کسی که به‌اندازه کافی با شما صادق باشد و در زمان‌هایی که رفتارهای احمقانه‌ای دارید و بیش ‌از حد به اشتباهات خود فکر می‌کنید، به شما تلنگر بزند؟ این افراد را پیدا کنید و نزدیک خود نگه دارید؛ زیرا این اشخاص می‌توانند به شما در بازپس‌گیری اعتماد به نفس ازدست‌رفته‌تان در محیط کار کمک کنند.

۲۴. آمادگی کامل داشته باشید

بسیاری از اوقات، به‌دلیل آمادگی‌نداشتن، قادر نیستیم کارها را به بهترین شکل انجام دهیم. این می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد؛ از یک طرف در آن زمان نمی‌توانیم به بهترین شکل کارها را انجام دهیم و از طرف دیگر در بلندمدت شاید به خودمان شک کنیم و باور کنیم که هرگز نمی‌توانیم کارها را به‌روش بهتری انجام دهیم.

این موضوع می‌تواند تلاش‌های آینده ما را نیز از بین ببرد و ما را به دام بیندازد. می‌توانیم با آماده‌شدن برای این مناسبت، حتی اگر موضوع پیش‌پا‌افتاده‌ای باشد، همه تلاش خود را برای آن بکنیم و از این امر جلوگیری کنیم. به‌تدریج گامی به جلو برخواهیم داشت و به‌مرور زمان باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود.

۲۵. وانمود کنید اعتمادبه‌نفس دارید تا آن را به‌ست آورید

هنگام نزدیک شدن به شروع یک کار جدید یا رویارویی با یک چالش جدید، نداشتن اعتماد به‌ نفس زیاد طبیعی است. هنگامی که کار جدیدی را شروع می‌کنید، از همان ابتدا نمی‌توانید بدانید که باید چه کاری را انجام دهید، اما اگر ذهنیت مثبتی داشته‌باشید و با اعتماد به‌ نفس عمل کنید، پیشرفت خواهید کرد. نه ‌تنها افراد دیگر به توانایی‌های شما اعتماد خواهند کرد، بلکه خودتان نیز درک خواهید کرد که فردی توانمند هستید و مهارت‌های بسیاری دارید.

برای اینکه بتوانید مسئولیت این کارها را بر عهده بگیرید و بهترین خروجی خود را نمایش دهید، تلاش کنید تا در نگاه اول وانمود کنید که اعتماد‌به‌نفس لازم را برای انجام این فعالیت‌ها دارید و موقعیت را با آغوش باز بپذیرید. به‌زودی متوجه می‌شوید که دیگران نیز به توانایی‌های شما اعتماد می‌کنند؛ زیرا با خجالت از زیر بار مسئولیت شانه خالی نکرده‌اید.

۲۶. به‌سمت رؤیاهایتان قدم بردارید

همه ما آرزوهایی داریم. بعضی از ما می‌خواهیم نویسنده موفقی باشیم، برخی موسیقی‌دان بزرگ و عده‌ دیگری می‌خواهند روزی فوتبالیست موفقی شوند. این رؤیاها را گرامی می‌داریم و طبق آنها زندگی می‌کنیم و آنها به زندگی ما معنای خوبی می‌بخشند اما در جریان نیستیم که برای رسیدن به رویاها اهمیت اعتماد به نفس چیست.

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که سعی کنیم که یک قدم به تحقق آرزوی خود نزدیک‌تر شویم؛ حتی اگر این اقدام بسیار کوچک باشد، به ما کمک می‌کند تا از زندگی خود لذت ببریم، نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم و حس کنیم که زندگی زیباست. وقتی احساس خوبی به خود دارید، به خود اطمینان دارید.

۲۷. افکار منفی و نگران‌کننده را متوقف کنید

افکار منفی و نگران‌کننده را متوقف کنید. نباید همیشه نگران شرایط باشید و احساس بی‌ارزشی کنید. اگر می‌توانید کارها را به‌نحو بهتری تغییر دهید، این کار را بکنید؛ اگر نمی‌توانید در این زمینه کاری انجام دهید، چرا آن همه نگرانی و درماندگی را تحمل کنید؟ آن را رها کنید.

اگر این بار نتوانستید مسئله را حل کنید، دفعه دیگر شانس خود را امتحان کنید یا کار دیگری را انجام دهید. افکار منفی به‌شدت برای رشد و سلامت فرد مضر هستند. پرهیز از افکار منفی و پرورش افکار مثبت، به‌صورت روزمره، می‌تواند شما را در رسیدن به تقویت اعتماد به نفس یاری دهد.

۲۸. از لحظه‌ای که در آن زندگی می‌کنید لذت ببرید

بهترین راه برای ایجاد و افزایش اعتماد به نفس و موفقیت در زندگی تمرکز کامل بر لحظه زندگی است، گرچه برای بسیاری از ما سخت است. درباره خاطرات بد یا اتفاق ناخوشایندی که برایتان اتفاق افتاده است فکر نکنید، زیرا افکار منفی را ایجاد می‌کند و به‌شدت به اعتمادبه‌نفس شما آسیب می‌زند.

اگر نسبت به خود احساس بدی داشته باشیم، نمی‌توانیم در کارمان عملکرد مناسبی داشته باشیم؛ بنابراین، در لحظه زندگی کنید، آن را گرامی بدارید، بکوشید تا بهترین تلاشتان را بکنید و از آن لذت ببرید؛ به این ترتیب، از هر موقعیتی به بهترین نحو استفاده خواهید کرد و احساس بهتری درمورد خود و محیطی که در آن زندگی می‌کنید خواهید داشت.

۲۹. به یاد داشته باشید که زندگی کوتاه و ارزشمند است

به یاد داشته باشید که زندگی بسیار کوتاه است و شاید هرگز فرصت دیگری نداشته باشید؛ بنابراین، از شانس‌های خود به بهترین نحو استفاده کنید. همیشه با خودباوری رفتار کنید و باور داشته باشید که می‌توانید موفق شوید، حتی اگر احتمال آن بسیار کم باشد.

برای تحقق‌بخشیدن به رؤیاهایتان و لذت‌بردن از هر لحظه‌ی زندگی هر‌ روز تلاش کنید. به قلب خود گوش فرادهید. هرگز اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید. شما همان کسی هستید که احساس می‌کنید و انجام می‌دهید. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می‌برید و دوست دارید انجامشان دهید.

۳۰. ‌خود را باور داشته باشید

در نهایت به این می‌پردازیم گام نهایی در بالا بردن و افزایش اعتماد به نفس چیست؛ برای این کار باید خودتان را باور داشته باشید؛ زیرا اگر خود را باور نکنید، نمی‌توانید از دیگران انتظار داشته باشید که باورتان کنند؛ به این علت در این جایگاه حضور دارید که شخص دیگری پتانسیل‌هایی را در شما مشاهده کرده و توانایی‌هایتان را باور داشته است. اجازه ندهید که نظرات و انتقادات منفی، نگاه شما را نسبت به خودتان تغییر دهد.

ارگونومی محیط کار

ارگونومی محیط کار(Workplace Ergonomics) طبق تعریف موسسه ی ملی سلامت و ایمنی شغلی آمریکا عبارت است از: علم انطباق محیط کار و نیاز‌های شغلی با ظرفیت جمعیت کارکنان. این ارگونومی، رویکرد یا راه حلی برای مقابله با مشکلاتی مانند اختلالات اسکلتی – عضلانی مربوط به کار است.

هدف ارگونومی محل کار، فراهم کردن یک محیط کار بهتر برای کارکنان است و در حقیقت، کار (وظیفه)، با فرد انطباق داده می شود. طراحی مشاغل متناسب با توانایی های افراد، موجب بازدهی و بهره وری بالاتر و آیمنی بیشتر کارکنان می شود.

بنابراین ارگونومی محیط کار از جوانب مختلفی اهمیت دارد. رعایت اصول این ارگونومی هم برای کارکنان مفید است و هم برای تجارت و کسب و کاری که در آن مشغول فعالیت هستند.

مزایای این ارگونومی

  • کاهش هزینه ها
  • افزایش بهره وری
  • افزایش کیفیت محصولات
  • بهبود تعامل کارکنان با یکدیگر
  • افزایش ایمنی و آسودگی

با رعایت اصول ارگونومی در محیط کار، هزینه های مراقبت از سلامت خود و کارمندان تان را کاهش دهید و در کنار افزایش تولید محصول، به بهبود کیفیت محصولات نیز کمک کنید. بهترین مارکهای قوزبند طبی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.