شنبه ۲۳ بهمن ۰۰ ۱۱:۲۹ ۲۹ بازديد
1. استفاده از آموزههای متخصصان و رهبران فکری بازاریابی
یکی از نخستین گامهای آسان و در دسترس، اما مؤثر برای یادگیری بازاریابی، مراجعه به دانش و اطلاعات افرادی که در این راه استخوان خُرد کردهاند و استفاده از آموزشهای آنهاست. این افراد که برخی از آنها رهبران فکری جهان بازاریابی محسوب میشوند، تجربه، تخصص و دانش لازم به منظور خلق محتوای کاربردی برای افراد تازه کار و همچنین بازاریابهای حرفهای را دارند.
خوشبختانه بسیاری از آموزشهای مورد اشاره، در قالب مقاله یا فایلهای قابل دانلود به رایگان و بدون نیاز به هیچ هزینهای در اینترنت قابل دسترسی است و از آنجایی که فراهم آورندگان این محتوا معمولاً بر بازاریابی دیجیتال نیز مسلط هستند، دسترسی به آنها را از طریق موتورهای جستجو و شبکههای اجتماعی گوناگون تسهیل کردهاند.
البته پُر واضح است که بازاریابی نیز همگام با تحولات شرایط و امکانات موجود تغییر میکند و لذا اگر به دنبال کسب موفقیت هستید باید همیشه در پی بهروزرسانی اطلاعات و آموختههای خود باشید. خوشبختانه با توجه به حجم انبوه محتوایی که هر روز و همه روزه در قالبهای گوناگون عرضه میشود، حرکت همگام با آخرین تحولات بازاریابی کار دشواری نخواهد بود؛ اما عقب نماندن از قافله بازاریابی، نیازمند برنامه ریزی است. به عنوان مثال میتوانید مشترک مجلات اینترنتی و غیر اینترنتی مرتبط با کسبوکار و بازاریابی شوید، در خبرنامههای ایمیلی تخصصی عضو شوید، پادکستها و برنامههای ویدئویی مربوطه را پیگیری کنید و مرتباً به کتابفروشی های آنلاین و غیر آنلاین سر بزنید. از این طریق با بهروز نگه داشتن دانش خود میتوانید بهتدریج به یک متخصص و صاحب نظر در زمینه بازاریابی تبدیل شوید.
2. شرکت در همایشها و رویدادهای مختلف بازاریابی
اگرچه آموزشهای فراوانی در رابطه با بازاریابی در اینترنت و منابع دیگر در دسترس است، اما سرمایه گذاری بر روی سفر برای حضور در همایشهای تخصصی بازاریابی منافعی را برای شما در بردارد که سایر منابع آموزشی از ارائه آن عاجزند.
در این همایشها یا رویدادهای نِتوُرکینگ یا شبکه سازی، فرصت مغتنمی برای شنیدن نظرات، پیشنهادها و ایدههای متخصصان بازاریابی و کمک گرفتن از آنها پیدا میکنید و در جریان جدیدترین روندها و اتفاقات این حوزه قرار میگیرید. معمولاً در این رویدادها کلاسها و کارگاههای آموزشی بازاریابی نیز برگزار میشود که با شرکت در آنها میتوانید مهارت و دانش خود را افزایش بدهید و دلیل انتخاب این حرفه را بهتر درک کنید.
علاوه بر اینها، شرکت در این همایشهای محلی یا بین المللی نه تنها باعث بهبود و تقویت مهارت بازاریابی شما میشود، بلکه فرصت کم نظیری برای توسعه روابط حرفهای با دیگر افراد علاقمند یا متخصص در این حوزه را نیز فراهم میآورد.
3. توسعه ارتباطات
به عنوان یک بازاریاب، عمده فعالیت شما در ارتباط با مردم انجام میشود و هرچه دامنه ارتباطاتتان گستردهتر باشد، به همان اندازه احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد شد. اما پیش از تلاش در جهت توسعه رابطه با عموم مردم یا مشتریان هدف خود، میتوانید با پیوستن به گروههای آنلاین یا آفلاین متشکل از همفکران بازاریابتان به تبادل اطلاعات بپردازید و دانش خود را توسعه بدهید.
با عضویت در جوامع محلی و غیر محلی کوچک و بزرگ (اینترنتی و حضوری) بازاریابی میتوانید در صورت لزوم مشکلات خود را با ذهنهای خلاق بیشتری در میان بگذارید، درباره مسائل یا موضوعاتی از بازاریابی که با آنها آشنایی ندارید سؤال بپرسید و به تدریج، اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و علاوه بر یادگیری، استراتژیها و فرآیندهای ابتکاری و جدیدتری را پیدا کرده و بررسی کنید.
4. شرکت در دورههای دستیاری یا کارآموزی بازاریابی
حضور به عنوان یک دستیار یا کارآموز در کنار فرد یا افراد متخصص و توانمند، یک فرصت بی نظیر و ارزشمند برای یادگیری و کسب و تجربه از طریق حضور در محیط واقعی را برای شما فراهم میآورد. البته دستیاری و کارآموزی آسان نیست؛ اما هنگامی که در جمع یک تیم قوی از بازاریابهای کارآزموده قرار میگیرید میتوانید از اشتباهات و موفقیتهایی که در طول سالها فعالیت تجربه کردهاند درس بگیرید و از این دانش به نفع خودتان بهره برداری کنید. به علاوه، این دورهها را میتوانید به سوابق یا رزومه خود نیز اضافه کنید.
علاوه بر اینکه کارآموزی به رشد و تقویت رزومه و تجربه بازاریابی شما خواهد انجامید، میتواند در شناسایی شیوه مطلوب فعالیت در محیط کار نیز به شما کمک کند. به عنوان مثال، شاید متوجه شوید که در هنگام تهیه محتوا کار انفرادی را ترجیح میدهید یا برعکس، برای داشتن عملکرد بهتر به همکاری و همفکری بیشتری نیاز دارید.
البته که میتوانید به جای دریافت آموزش بازاریابی از طریق کارآموزی، مؤلفهها و شرایط مختلف را خودتان تجربه کنید؛ اما به عنوان یک کارآموز میتوانید بدون اینکه آینده کاریتان لطمه ببیند، مستقیماً با موانع موجود در راه بازاریابی و فرآیندهایی که باعث موفقیت تیم همکارتان شده آشنایی پیدا کنید.
5. عضویت در انجمنها و کانونهای تخصصی بازاریابی
کانونها و انجمنهای تخصصی فقط برای مشاغلی مانند وکالت یا پزشکی راه اندازی نمیشوند؛ بلکه معمولاً به صورت محلی، استانی، کشوری یا بین المللی برای عضویت بازاریابهای توانمند و علاقمند نیز در دسترس هستند.
عضویت در انجمنها و کانونهای تخصصی بازاریابی معمولاً نیازمند شرکت در برخی از دورههای آموزشی تخصصی است که به افزایش اطلاعات و مهارت هرچه بیشتر شما کمک میکند. به علاوه، معمولاً پس از پذیرش عضویت نیز به طور مرتب دورهها و کارگاههای دانش افزایی برگزار میشود که برای حفظ عضویت خود باید در آنها شرکت کنید. ضمناً این عضویت یک امتیاز رقابتی در برابر سایر همکاران محسوب میشود که برای ثبت به عنوان سابقه در رزومه نیز مطلوب خواهد بود.
6. بهره برداری از فرصتهای آموزش بازاریابی
کلاسهای دانشگاهی و آموزشگاهی مرتبط با بازاریابی و کسبوکار میتوانند از طریق ارائه آموزشهای منظم و سطح بندی شده به توسعه دانش شما کمک کنند. به علاوه، سابقه حضور در دورههای مذکور و مدرکی که از طریق شرکت در این کلاسهای آکادمیک دریافت میکنید میتواند به وزنه سنگینی برای استخدامتان تبدیل شود. در عین حال، با وجود اینکه نمیتوان ارزش آموزش رسمی را کتمان کرد، اما یادگیری و استفاده از آموزشهای بازاریابی از مسیرهای مختلف باید در طول حضور در این دورهها و پس از اتمام آنها نیز همواره ادامه پیدا کند. به خاطر داشته باشید که سرمایه گذاری برای یادگیری مستمر در طول کار در حرفه بازاریابی به رشد و پیشرفت شما به عنوان یک بازاریاب بهروز و ماهر کمک خواهد کرد.
همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد، دنیای بازاریابی همیشه در حال تغییر و تحول و پیشرفت است و لذا دانش شما نیز باید همگام با این تغییر و تحولات، رشد کند. در این راستا علاوه بر بهره برداری از مواردی که در نخستین مورد از این مطلب برای بهروزرسانی اطلاعات ذکر کردیم، باید از هر فرصت آموزشی که در دسترس شماست استفاده کنید. خوشبختانه امروزه به لطف رشد روزافزون اینترنت، این فرصت برای همگان فراهم آمده تا در صورت عدم امکان شرکت حضوری در کنفرانسها یا کلاسهای بازاریابی، از طریق اینترنت و به صورت مجازی از آنچه که ارائه میشود استفاده نمایند. ضمناً با توسعه قابلیتهای سیستمهای برگزاری جلسات مجازی، امکان تعامل و پرسش و پاسخ نیز تا حد زیادی برای کاربران اینترنت فراهم شده است. در عین حال، اگر شرکت حضوری در جلسه با توجه به بُعد مسافت یا عوامل دیگر برای شما دشوار بوده و امکان حضور اینترنتی نیز وجود نداشته باشد، باز هم نباید فرصت را از دست بدهید و لازم است که هر رنجی را برای حضور و بهره برداری از مباحثی که ارائه میشود به جان بخرید. دقت کنید که کمترین دانشی که در هر یک از این جلسات به دست میآورید، رفته رفته به دریایی از اطلاعات سودمند تبدیل خواهد شد که میتواند تأثیر به سزایی در آینده شغلی شما داشته باشد.
همان طور که میدانید بازاریابی فرایند پیچیده ای است که با توجه به نیاز جامعه، کالایی را به فروش میرساند که در جهت رفع این نیاز تولید شده است.
تبلیغات روزمرهای که در رادیو، تلویزیون و اینترنت می بینیم همگی نمونههایی از تلاشهای شرکتهای بزرگ و کوچک هستند، که برای بازاریابی انجام داده اند. این تبلیغات تنها بخش جزیی از علم بازاریابی هستند، در نیم قرن اخیر بازاریابی متحول شده و حالا به یک علم پویا بدل شده که روز به روز روشهای جدیدی را ارائه می دهد. در ادامه این نوشته برخی از این روشها را معرفی میکنیم و در نهایت خواهیم گفت که چطور برای کسب و کار و خدمات تان، بازاریابی کنید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر