لوگوهای مک‌دونالد از دیروز تا به امروز – قسمت اول

دو برادر به نام‌‌های ریچارد و موریس در سال ۱۹۴۰ تصمیم به شروع کسب‌وکاری گرفتند که حتی خودشان هم فکر نمی‌کردند که بتواند روزی به یکی از محبوب‌ترین نام‌‌های تجاری تاریخ تبدیل شود. آنها در کالیفورنیا شروع به فروش خوراک‌های باربیکیو در کنار همبرگرها کرده بودند که پس از ۸ سال تصمیم گرفتند تا فقط روی فروش همبرگر تمرکز کنند تا سرعت تیم آنها بیشتر شود و هنر تصمیم‌گیری آنها بود که سبب شد نام مک‌دونالد به عنوان یکی از بهترین ارائه‌دهندگان همبرگر و البته با بهترین قیمت تبدیل گردد. با اینکه مک‌دونالد تاریخچه جالبی پشت‌سر دارد، بیشتر سعی داریم تا در این مطلب روی لوگوی‌‌های این کمپانی تمرکز کنیم و تحلیلی اجمالی از آنها داشته باشیم:

اولین و دومین لوگوی مک‌دونالد:

اولین لوگو در سال ۱۹۴۰ و با افتتاح اولین رستوران مک‌دونالد رونمایی شد و سپس پس از اینکه غذاهای باربیکیو از منو حذف شدند، کلمه باربیکیو حذف شد و همبرگر جایگزین آن شد. لازم به ذکر است که در آن زمان، مک‌دونالد هنوز به یک کمپانی تبدیل نشده بود و فقط یک رستوران عادی بود.

لوگوی اول مک‌دونالد
لوگوی دوم مک‌دونالد

لوگوی سوم و شروعی نو:

مک‌دونالد در سال ۱۹۵۳ تصمیم گرفت که از یک رستوران،‌به یک کمپانی که رستوران‌هایش را مدیریت می‌کند نیز تبدیل گردد و به همین منظور تصمیم گرفت تا لوگویی جدید طراحی کند که دیگر نام محصولی در آن دیده نمی‌شد و فقط برند مک‌دونالد مورد توجه تیم طراحی لوگو قرار گرفته بود:

لوگوی چهارم و رنگ زرد (طلایی) ماندگار ابن برند:

در سال ۱۹۶۱، برندسازی جدیدی برای مک‌دونالد صورت گرفت و قوس‌‌های مشهور لوگوی این برند به عموم مردم نمایش داده شدند. ظاهر این لوگو به شدت به لوگوی امروز مک‌دونالد شباهت دارد و فقط چند مورد کم و اضافه شده است .جالب اینجاست که این لوگو در زمان رونمایی خود، نقدهای مثبتی دریافت می‌کند و به همین دلیل، عمر آن بیشتر از سه لوگوی دیگر به طول انجامید و حداقل به کل از بین نرفت تا لوگویی کاملا جدید جای آن را بگیرد.

* در ادامه به چندین لوگوی مک‌دونالد می‌پردازیم که خیلی از آنها، تا به امروز عمر کرده‌اند.

لوگوی پنجم:

کمتر فردی است که این لوگو را نشناسد و با دیدن آن، مک‌دونالد را به یاد نیاورد. این لوگو در سال ۱۹۶۸ و به خاطر برندسازی جدید مک‌دونالد طراحی شد تا در همه جای رستوران‌ها قرار بگیرد و طرح آن بر اساس مینیمالیسم شکل گرفت و همان لوگوی قبلی است که خط، از روی‌ آن حذف شده و کمی شکل آن منسجم‌تر شده است. از طرفی فونت نوشتاری هم تغییر کرده است که بیشتر شبیه فونتی است که امروزه در رستوران‌های مک‌دونالد دیده می‌شود.

لوگوی ششم که نسبتا همان لوگوی پنجم است:

در سال ۱۹۷۵ بود که پرچم‌های مک‌دونالد بر سردر رستوران‌های این برند برافراشته شدند. البته آنها فقط یک پرچم عادی نبودند و در خیلی از جاهای دیگر دیده شدند؛ از جمله روی بسته‌بندی‌‌ها و حتی در خیلی از بخش‌های رستورابن‌های این کمپانی. در نیمه دوم دهه ۸۰ نیز این لوگو در تمام تبلیغات مک‌دونالد دیده می‌شدند و خیلی‌ها معتقد بودند که ممکن است تا لوگوی قبلی به کل حذف شود و با این حال، این لوگوی ششم فقط توانست کنار درهای خروج مک‌دونالد تا به امروز قرار بگیرد و از دیگر قسمت‌‌های رستوران‌‌های این برند و حتی بسته‌بندی‌‌ها هم حذف شد.

لوگوی هفتم که به نمادی برای تبلیغات تبدیل شد:

این لوگو که امروزه به ندرت و فقط به عنوان یکی از علائم مک‌دونالد دیده می‌شود، در سال ۱۹۹۲ طراحی شد تا در تبلیغات تلویزیونی این کمپانی نمایش داده شود و منتقدان، عنوان کردند که این لوگو بیشتر برای این مهم طراحی شده که تبلیغات این کمپانی نیز بیش از حد تکراری نگردند! جالب اینجاست که در سال ۱۹۹۵، شعار همراه این لوگو تغییر کرد و از حالت یک جمله نسبتا انگیزشی، به یک سوال تغییر پیدا کرد. شعار اول “What you want is what to get” بود که پس از ۲ سال، به شعار “?Have you had a break today” تبدیل شد.

همچنان ۸ لوگوی دیگر مک‌دونالد مانده که به زودی در قسمت دوم این مطلب، به آنها خواهیم پرداخت.

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *