اگر بسته‌بندی‌های کمپانی‌های مشهور، مینیمال بودند

packages

وقتی که وارد یک فروشگاه می‌شویم و تصمیم داریم محصولی را خریداری کنیم، شاید اولین چیزی که برای ما با اهمیت است ماهیت آن محصول باشد که کاربردی مشخص دارد و نیازی را برطرف می‌‌کند. در درجه دوم، بسته‌بندی آن محصول است که در خرید ما تاثیر می‎‌گذارد. خیلی از افرادی که در زمینه برندینگ به فعالیت می‌پردازند، روی بسته‌بندی حساسیت خاصی دارند و سال‌ها روی این موضوع تحقیق کرده‌اند که چه بسته‌بندی‌ای افراد را جذب می‌کند؟ البته ما در اینجا هدف متفاوتی داریم و تصمیم داریم در مورد یک قانون‌شکنی به نام مینیمالیسم صحبت کنیم.

 

مینیمالیسم به چه معناست؟

مینیمالیسم به معنای ساده‌گرایی، یک مکتب هنری است که در آن بر رعایت اصل سادگی پافشاری می‌شود و افرادی که به این مکتب اعتقاد دارند، همه چیز را خالی از پیچیدگی‌ها می‌خواهند.

مینیمالیسم در طراحی یک تکنیک به حساب می‌آید که برای استفاده از آن، کافیست که همه موارد اضافی را حذف کنید و فقط موارد ضروری را روی طرح خود باقی بگذارید. البته طراحی مینیمال به همین سادگی هم نیست و باید به شکلی طراحی خود را انجام دهید که به پیام اصلی طرح آسیب نرسد.

چرا طراحی مینیمال؟

بر اساس آنچه که تجربه هزاران طراح ثابت کرده‌است، طرح‌های ساده راحت‌تر درک می‌شوند و ارتباط برقرار کردن و تشخیص دادن آنها خیلی راحت‌تر از طرح‌هایی است که پیچیدگی دارند.

با اینکه خیلی از افراد پس از موفقیت بسته‌بندی‌های کمپانی اپل، به طراحی بسته‌بندی مینیمال رو آورده‌اند، ولی باز هم میان افرادی که برندینگ محصولات FMCG (محصولاتی که قیمت کمتری دارند و سریع مصرف می‌شوند) را انجام می‌دهند، اختلاف نظر است. زیرا خیلی از متخصصان برندینگ که دید سنتی‌تری دارند، می‌گویند که سادگی بیش از حد هم برای فروش چنین محصولاتی خوب نیست. با این حال خیلی از کمپانی‌ها ریسک می‌کنند و سراغ بسته‌بندی‌های مینیمال می‌روند تا ثابت کنند که گفته افراد سنتی اشتباه است.

iphone6-package
بسته‌بندی ساده آیفون ۶ که در طراحی آن از تکنیک‌های مینیمالیسم استفاده شده

پپسی از معدود کمپانی‌هایی است که ریسک بسته‌بندی مینیمال را پذیرفت و تصمیم گرفت که از تکنیک مینیمالیسم در طراحی بسته‌بندی‌های جدید خود بهره ببرد.

pepsi

در ادامه چند طرح فرضی وجود دارد که شما را در مسیر مینیمال‌سازی بسته‌بندی‌ها یاری می‌کند.

* شاید در این تصاویر علت پافشاری افراد سنتی روی طراحی عادی را متوجه شوید!

m&m

lindth

evian

red-bull

tabasco

nutella

vanish

nesquik

duracell

mr-muscle

حتما نظر خود را، در رابطه با طراحی سنتی یا مینیمال به اشتراک بگذارید. ما در کدام دسته قرار دارید؟

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

7 دیدگاه

  1. حمید پاسخ

    با سلام
    خیلی مطلب خوبی بود
    در تصاویر بالا تکنیک ساده گرایی برای بعضی از کالاها مثل باتری و آب معدنی بسیار جذاب تر از طرح های دیگر بود
    نمی دونم دلیلش چیه! لطفا در این مورد بیشتر مطلب بگذارید و تحلیل کنید که چرا تکنیک ساده گرایی برای برخی کالاها جذاب هستند و برای برخی کالاهای دیگر نه؟
    و اینکه تکنیک ساده گرایی برای بسته بندی چه نوع کالاهایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟
    با تشکر از مطلب عالی تون

    • رامین جابری نویسندهپاسخ

      دقیقا شما به موردی اشاره کردین که ترجیح شده که تو مطلب اورده نشه! افرادی که به صورت سنتی به طراحی بسته‌بندی محصولات می‌پردازن، عقیده دارن که بسته‌بندی باید محتوای داخلی محصول رو نشون بده! آب و باتری باز هم قابل مشاهده هستن. ولی در مورد محصول m&m، قضیه کمی متفاوت است که بعدا در اصول بسته‌بندی به این موضوع می‌پردازیم.

  2. رسول دلیری پاسخ

    سلام
    تشکر از مطلب
    به نظرم در دنیای شلوغ امروز مینیمال ها موفق ترند چرا که حرف خود را سریعتر و واضح تر منتقل می کنند، همین امر باعث میشه کاربری که با حجم بسیاری از اطلاعات روبروست سریع تر تصمیم گیری و انتخاب رو انجام بده.

    در ایران تا حدودی بسته بندی تاپیس هم از این قاعده استفاده کرده.

  3. محسن برجی پاسخ

    محصول داریم تا محصول.
    برندها هم با هم متفاوت هستند. برخی برندها (مثل پپسی یا اپل) به تنهایی می‌توانند بار اصلی طراحی را در بسته‌بندی به دوش بکشند و مصرف‌کننده می‌تواند از سایر جزییات صرف‌نظر کند.
    البته در محصولات مصرفی طراحی مینیمال خطرات زیادی دارد.

  4. gujic پاسخ

    درود بر شما
    طراحی مینیمال به نظر بنده لزوما برای هر کالایی نمی تونه مناسب باشه. باید خیلی از موارد رو بررسی کرد.
    همچنین فکرمی کنم برندهای معتبر و مشهور راحتتر می تونن از طرح های مینیمال استفاده کنن چراکه اکثریت مردم با این برندها و اعتبارشان آشنایی لازم رو دارند همین امر می تونه میزان موفقیت شان را در استفاده از این طرح ها بالا ببره.
    سپاس از شما مطلب مفیدی بود

  5. Pingback: اگر بسته‌بندی‌های کمپانی‌های مشهور، مینیمال بود - کارآفرین نیوز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *