طنز یک ابزار جدی در تبلیغات

این روزها ظرفیت توجه کاربران به محتوا و تبلیغات بسیار پایین آمده‌است. برای مثال اگر یک وب‌سایت در حدود ۵ ثانیه زمان برای لود شدن نیاز داشته‌باشد کاربرانش منتظر نخواهند ماند، وب‌سایت را رها و جای دیگری را برای جستجو پیدا می‌کنند. این روزها کاربران به دنبال لذت‌های فوری هستند آن‌ها خیلی سریع می‌خواهند از محتوای شما سر دربیاورند.  پس طراحی تبلیغاتی که در انتقال پیام بسیار سریع باشند یکی از دغدغه‌های بزرگ به حساب می‌آید. برای این دغدغه راه‌حل های فراوانی وجود دارد اما یکی از محبوب‌ترین و اثربخش‌ترین ابزارها مقوله طنز است. همانطور که در مطالب  قبل بدان پرداختیم. طنز نه تنها فضای مثبتی را برای پذیرش پیام در ذهن افراد ایجاد می‌کند و تمام گاردهایی که یک مخاطب می‌تواند به پیام شما داشته باشد، پس خنداندنش کم‌رنگ می‌کند، بلکه ماندگاری عجیب غریبی در حافظه جامعه دارد اما به شرط آنکه درست به کار گرفته شود.

به طور کلی اگر کاربر بو ببرد که در جایی که وارد آن می‌شود، حجم تبلیغات زیاد است از رجوع به آن‌جا خود‌داری می‌کند مگر آنکه به دام بیفتد و جذابیت تبلیغات کار خود را بکنند، آن زمان است که تبلیغات شما خاصیت دافعه‌اش را از دست می‌دهد و به یک عنصر سرگرم کننده تبدیل می‌شود. عنصری که همه آن را جستجو می‌کنند تا با آن سرگرم شوند و از طراحی‌های دیگر آن سر دربیاورند. شرکت فلکس واگن از آن دسته برند‌هایی است که باب این قضیه را در کسب‌وکار خود را باز کرده‌است به طوری که طرفدارانش نه برای خرید و استفاده از خدمات آن به تبلیغاتش مراجعه می‌کنند بلکه برای دیدن طراحی‌های سرگرم‌کننده به آن سر می‌زنند و آن را مانند یک سریال طنز خانگی دنبال می‌کنند. این دنبال کردن افراد برای سرگرم‌شدن دقیقا همان مسئله‌ای است که خاصیت طنز به محتوای شما می‌دهد و اگر به صورت سریالی اتفاق بیفتد طرفداران بیشتری را برای شما می‌سازد.

به نظر من ایده‌هایی که مخاطب را به دام می‌اندازند به دو دسته شوخ‌طبع و خلاق تقسیم می‌شوند. شوخ‌طبعی افراد را می‌خنداند و خلاقیت به صورت هوشمندانه آن‌ها را سرگرم می‌کند و اگر تبلیغاتت شما شامل این دسته‌بندی شود به نظر که کار خودش را خوب انجام می‌دهد و مخاطب را به درگیر موضوع خود می‌کند.

در این‌جا برای شما چندنمونه از  این دست تبلیغات شامل دسته‌بندی‌های ذکر شده‌، جمع‌آوری کردیم تا مطالعه تصویری آن‌ها به تسلط شما در طراحی موقعیت طنز و خلاقیت در تبلیغات کمک کنند.

شبکه CNN  برای نشان دادن برنامه‌های جذاب خود از پوستر زیر استفاده کرد:

CNN-Turk

دهان‌شویه Listermint  به مضرات بوی بد دهان اشارات مضحکی می‌کند اگر دقت کنید بعد از دیدن یک پوستر برای شما هم این حس اتفاق می‌افتد که بخواهید بدانید که این بوی کشنده دیگر کجا افتضاح به بار می‌آورد. توجه کنید که خواصیت سریالی کاربر را به خوبی به خود جذب می‌کند:

listermintambulance

listermintpriest

 

 

شرکت تبلیغاتی WWF در یک پیام فرهنگی از تضاد برای ترسیم شوخ طبعی خود استفاده کرده‌است. این شرکت برای نجات کره زمین، هشدار می‌دهد:

“شما نمی‌توانید در موقعیت اورژانس عملکردی آرام داشته باشید! پس همین حالا برای نجات سیاره‌تان تلاش کنید”

   ” You can’t afford to be slow in an emergency Act now for the planet”

wwf_firemen

 

 

Ephne900 برای تبلیغ دسترسی سریع اینترنت خود شما را در طنز موقعیتی قرار می‌دهد.

EPhone900-Snakebite

 

 

Nutri Balance در تبلیغات خود برای غذای سگ اذعان کرد که عدم توانایی در کنترل یک حیوان خیلی به خورد و خوراکش مرتبط است.

 Bad food, bad dog. All the vitamins, all the flavor

nutribalancecards

nutribalancehand

nutribalanceblind

اکثر تصویر‌سازی‌های خنده‌دار، موقعیت‌هایی هستند که  که مخاطب در آن، چند ثانیه جلوتر را می‌بیند. در تصویر بالا چند ثانیه بعد “سگ بد” فرد نابینا را حتما به خطر می‌اندازد. این تیپ تصویرسازی دو ویژگی خوب دارد، اول اینکه شما در ذهن مخاطب مکثی را ایجاد می‌کنید تا او به دیدن ادامه داستان در ذهنش بپردازد و این مکث بهترین فرصت برای انتقال پیام‌ است. زیرا که بیننده برای ساخت ادامه سناریو از علائمی که در قالب شعار استفاده می‌شود کمک می‌گیرد. ویژگی دوم نیز این‌ است که نشان دادن خود حادثه، کاری بس دلخراش است پس چه بهتر که، به تصویر کشیدن چند ثانیه قبل از یک حادثه اکتفا کنیم. مثال تبلیغات یک ساعت در زیر از این دست تبلیغات است و با این تکنیک تضمین خود را برای بیدار کردن افراد یا زمان‌بندی با نگاه طنز به تصویر می‌کشد.

Seiko یکی از برندهای معروف ساعت برای ادعای خود در زمانبندی برای افراد  دو پوستر زیر را طراحی می‌کند:

seikocactus

seikotrap

در تبلیغات یک پرزگیر بیشترین حجم پرزی را که می‌توان دید حاصل نگهداری یک گربه در خانه است و این پرزگیر با طنزی که با  اغراق ترکیب شده‌است، شما را به خنده می‌اندازد؛ نه تنهاپرز لباس‌ها را به خوبی می‌گیرد بلکه خود منبع پرز را جذب می‌کند. اغراق‌ها یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های طنز در طراحی‌ است.

Rollo Quita

در تصویر زیر باز از اغراق و بزرگنمای یکی از ویژگی‌های محصول موقعیت طنز خلق شده‌است:

Duck_0

 Ztrackz  که در صنعت طراحی و تنظیم صداها کار می‌کند از تکنیکی دیگر برای نشان دادن خدمات خود استفاده می‌کند این تکنیک بزرگنمایی و اغراق ویژگی خدمات نیست بلکه بزرگ نمایی نیاز مخاطب است و انگشت گذاشتن روی نقطه ضعف‌ها، آن هم به صورت مودبانه، مخاطب را در موضع ضعف و حرف شنوی قرار می‌دهد: این شرکت خیلی ساده می‌گوید که صدای بد، تصاویر و ذهنیت بدی می‌سازند.

design sound ZDentistهمانطور که مشاهده کردید تعریف یک موقعیت و فضاسازی در قالب طنز و خلاقیت، شما را به دام می‌اندازد اگر به این موضوع شک دارید باید از خودتان بپرسید “چرا این مطلب را تا آخرین کلمه خواندم؟”

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

1 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *