رنگ ابزار ارتباطی قدرتمند در تبلیغات

colorful-giraffes-art

ساده‌ترین مفهوم رنگ‌ در کمپین Play-Doh به قدرتمند‌ترین ابزار جذب مخاطب تبدیل شد. Play-Doh یکی از معروفترین‌ برندهای خمیربازی، در یک اقدام خلاقانه برای ایجاد جذابیت بیشتر در کمپینی که برای فروش سطل‌های خمیر بازی‌اش تدارک دیده بود. از ساده‌ترین مفهومی که از رنگ‌ها برداشت‌ می‌شود، استفاده کرد. Play-Doh  خیلی ساده در هر عکس تبلیغاتی خود چند سطل رنگی را کنار هم چید و با یک کپشن تک کلمه‌ای تمام حواس مخاطب را بر ارتباط سطل‌های رنگی و تک کلمه متمرکز و  بازی شیطنت‌آمیزی را با مخاطبان کوچکش شروع می‌کرد! بله درسته! عکس متشکل از چهار سطل و ترکیب رنگی که در آن وجود داشت پالتی را بوجود می‌آورد که کاملا تداعی کننده همان تک کلمه بود. برای مثال برای تداعی یک ملوان شما در عکس زیر، چهار سطل خمیر بازی را به رنگ‌های سفید، آبی، قرمز و خاکی می‌بینید.

play Doh1

ملوان

playDoh2

دلقک

playDoh4

اژدها

همانطور که مشاهده می‌کنید طراحی این کمپین با ایده بسیار خلاقانه‌اش به راحتی و سادگی چیدمان چهار سطل خمیر بازی کنار هم اجرا شد و با قدرت نفوذ عجیبی در ذهن کودکان رسوخ کرد. داستان خیلی ساده بود؛ قدرت از رنگ‌ها ‌گرفته می‌شد، قوه تخیل کودک را بیدار می‌کرد، یک پله بالا‌تر می‌‌رفت و به تصویر تداعی شده در ذهن کودک جان می‌بخشید. و از این مرحله به بعد آن ملوان زاییده شده از دل سطل‌های رنگ به کودک این اعتماد به نفس را می‌داد که من اینجام و من را بساز!

بازی شیطنت‌آمیز همین است رنگ‌ها مانند یک جادو در ذهن کودکان در هم می‌غلتند و در دنیای دیگر جان می‌گیرند، مانند یک دوست مخفی از دل خمیر بازی‌ها با کودکان حرف می‌زنند.

رنگ‌ها ابزار ارتباطی قدرتمند و مهمی هستند که به نفوذی که مذهب، فرهنگ، سیاست، اجتماع و حتی طبیعت در ذهن آدم‌ها دارند، گره خورده‌اند. رنگ‌ها به صورت تک یا ترکیبی با رنگ‌های دیگر تداعی کننده حس‌ها، خاطرات، مناظر، اشیا و اشخاص هستند. همانطور که رنگ زرد تداعی کننده خورشید، اما درعلائم راهنمایی رانندگی یک هشدار دهنده است. می‌بینید که نمی‌توان بار مفهومی‌ای را که این رنگ به دوش می‌کشد، حذف کرد. پس چیزی که حائز اهمیت است هوشیار بودن در استفاده این رنگ‌ها در طراحی‌هاست. گفتنی است؛ این قاعده فقط شامل تک رنگ‌ها نمی‌شود بلکه ترکیب رنگ‌ها در کنارهم در قالب یک پالت، خود پیام‌آور جایی یا چیزی هستند و این خاصیت پیام‌آوری تحت عنوان یک تکنیک به وفور در صنعت تبلیغات به طور خودآگاه یا ناخودآگاه  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناسان و طراحان امروزه از طبیعت و موضوعات تصویری اطرافشان الهام می‌گیرند و با ترکیب رنگ‌های غالب موجود، به پالت‌های عجیب و تحسین بر‌انگیزی می‌رسند که هر کدام خالق یک حس یا تحریک کننده قوه تخیل مخاطبان است. این تئوری پالت‌ها کار را در اوج رها می‌کند و به عنوان یک عنصر جذب کننده کنار می‌کشد زیرا موجود و حس زاییده شده در قوه تخیل از آن به بعد کار را انجام می‌دهد، تصمیم گیرنده اصلی در ذهن مخاطب می‌شود و مخاطب ناخواسته هدف تبلیغات را به خوبی دنبال و عملیاتی می‌کند.

برای آشنایی بیشتر این تئوری، در تصاویر زیر نمونه‌ای از پالت‌های الهام گرفته شده از طبیعت را می‌ببینیم:

colorpallet1

یاد آور بهار مورد استفاده در پوسترهای رویدادهای جوان یا شاید یک آگهی تازه و…

colorpallet2

       قرمز و آبی از رنگ‌های مشترکی هستند که برای نام تجاری استفاده می‌شوند. قرمز می گوید: “با اعتماد به نفس و قدرتمند،” در حالی            که آبی: “آرام بخش و قابل اعتماد ” است.

colorpallet3

این پالت برای نام تجاری و طراحی‌هایی که کانسپتشان طبیعت گراست بسیار قدرتمند عمل می‌کند و رنگ‌ قهوه‌ای سبزها را از کسلی            نجات می‌دهد.

colorpallet4

این پالت حس پیچ و تاب و یا جنب و جوش را تداعی می‌کند.

 نمونه‌های دیگر ترکیب‌های رنگ:

colorpallet8

colorpallet7

colorpallet6

colorpallet5

شما می‌توانید برای دیدن و استفاده کردن پالت‌های رنگی دیگر در صنعت تبلیغات خود به آدرس designschool.canva.com مراجعه کنید و از قدرت رنگ‌ها، تنوع و مفاهیم‌شان غافل نشوید.

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *