درس‌های کوچک خلاقیت در تبلیغات

خلاقیت در طراحی

در صنعت تبلیغات مهمترین دغدغه برای فروشندگان و یا ارائه‌کنندگان خدمات، برجسته کردن این موضوع است که محصول و خدمات ارائه شده را با کیفیتی بالا نشان دهند که در “اصل بودن” آن‌ها شکی نباشد. هر کسب‌وکاری برای مانور دادن بر این موضوع راه حلی را انتخاب و به نوعی افراد را به خرید ترغیب می‌کند و اصولا طرح‌های تبلیغاتی و بکار بردن خلاقیت در تبلیغات در انتقال پیام‌هایی از این دست موفق‌ترند.

در این راستا به گزارش تصویری دو طرح تبلیغاتی خلاق، برای نشان دادن کالای اصل می‌پردازیم:

پروژه اول:

Viva Nutritiona مستقر در نیویورک، شرکتی است که در تولیدات “مواد غذایی سالم” فعالیت می‌کند و همانطور که از معنای نامش مشخص است(زنده باد تغذیه)، روی تولیدات با کیفیت غذایی خود تعصب خاصی دارد. چندی پیش این شرکت برای معرفی یک محصول جدید تحت عنوان آدامس یا صمغ طبیعی ساخته شده از میوه‌های تازه و طبیعی، دست به طراحی زد که نمونه‌های طراحی آن را در زیر مشاهده می‌کنید:

CLEVERLY DESIGNED
پوستر شماره ۱

 

CLEVERLY DESIGNED poster
پوستر شماره ۲

 

CLEVERLY DESIGNED poster
پوستر شماره ۳

 

پروژه دوم :

یا همان فولکس واگن معروف، در یکی از تبلیغات خود به این موضوع پرداخت که قطعات به کار گرفته شده در ماشین فولکس همه اصیل و از کیفیت بالایی برخوردار  هستند:

Volkswagen campaign
پوستر شماره ۱

 

Volkswagen campaign
پوستر شماره ۲

 

Volkswagen campaign
پوستر شماره ۳

 

technically_hairstyle_aotw
پوستر شماره ۴

 

وجه تشابه دو پروژه بالا خلاقیت در تبلیغات است و تکنیک‌های گرافیکی در مرحله دوم اصول موفقیت این پوسترها قرار می‌گیرد. شاید بررسی مختصر این دو  پروژه خلاق، در ذهن شما جرقه‌هایی را برای انتخاب کانسپت بزند:

درس‌های کوچک خلاقیت در تبلیغات برای پروژه اول:

دگردیسی (Metamorphosis)، قوی‌ترین مفهوم در این پروژه است که طراح با الهام گرفتن از آن، پیام تبلیغاتی خود را انتقال می‌دهد. ساده‌ترین مثال برای فهم دگردیسی تبدیل یک کرم ابریشم به پروانه است زیرا تغییر برای تکامل در آن به وضوح دیده می‌شود و معنای این کلمه چیزی غیر از این نیست به طور کلی دگردیسی یعنی: “تکامل و دیگرگونگی‌ای در قالب یک تغییر که برآمده از رشد است و در شکل، ساختار و فرم  نمایان خواهد شد”

این مفهوم در طراحی‌های گرافیکی، معماری و حتی ادبیات اتفاق می‌افتد و با تزریق حرکت و تکامل در شاکله اجزا، منجر به نوعی تغییر ماهیت در شخصیت‏‌ها می‌شود، از لایه‌های درونی، تغییر شکل‌ها و تکامل‌ها می‌گوید و با ایجاد حرکت در دید و ذهن، جستجو‌گری را به مخاطب القا می‌کند. بنابریان این مفهوم به عنوان یک ابزار، پیشنهاد کارآمد و تاثیرگذاری برای نشان دادن ساختار  و لایه‌های درونی یک تفکر یک سرویس یا یک محصول است.
مشاهده بروز این مفهوم در چند نمونه تصویری خالی از لطف نیست:

 

Metamorphosis in design
مثال شماره اول

تبدیل ماهی‌ها به پرنده‌ها یک دگردیسی است که حرکت رفت و برگشتی را در ذهن ایجاد می‌کند و فرد به صورت مدوام از پرنده ماهی‌ها و برعکس از ماهی‌ها پرنده را می‌سازد. دقیقا در طی حل و پی‌گیری بصری مخاطب، شما به هدفتان نزدیک هستید و پیام خود را در این نقطه باید انتقال دهید زیرا که مخاطب در طرح شما به دام افتاده و مشغول حل معمای بصری است.

 

 

 

مقاله خلاقیت در تبلیغات
مثال شماره دوم ( استفاده کردن از دگردیسی در تبلیغات)

 

 

Metamorphosis in arc
مثال شماره سوم( استفاده کردن از دگردیسی در زیباسازی شهری)

 

Metamorphosis in arc
مثال شماره چهارم ( استفاده کردن از مفهوم دگردیسی در زیباسازی شهری)

 

خرابه‌ای که به واسطه آهن‌های الحاقی در یک دگردیسی ویرانیش را از دست می‌دهد و با ریخت مدرن گونه‌اش به یک اثر هنری تبدیل می‌شود.

Metamorphosis in arc
مثال شماره پنجم(دگردیسی، خرابه را به فضای تخیل تبدیل کرده‌است)

پس همانطور که مشاهده کردید دگردیسی به طرح شما پویایی را تزریق می‌کند. بیننده قادر به ترسیم خط‌های فرضی می‌شود و چند ثانیه جلوتر از پروسه تغییر و دگردیسی را به طور فرضی می‌بیند. به همین علت استفاده کردن از این مفهوم برای شکافتن و آگاهی دادن در رابطه با لایه‌های زیرین بسیار کارآمد است و با توجه به حس تکاملی که به بیننده القا می‌کند برای طرح‌هایی که هدفشان نشان دادن تغییر، تکامل و آینده نگری است پیشنهاد خوبی به شمار می‌آید. در کل با دگردیسی غیر از تصویر حاضر که بیننده می‌بیند یک تصویر دیگری هم خلق می‌شود که بیننده با دنبال کردن خطوط شما آن را در توهمش می‌سازد. و شما دو موقعیت برای ارتباط و بیان پیام بپیدا خواهید کرد.

 

درس‌های کوچک خلاقیت در تبلیغات برای پروژه دوم:

این تجربه طراحی، مانند پروژه قبلی با دغدغه نشان دادن اصیل بودن کالا پا به میدان تبلیغات می‌گذارد اما این بار با زبان طنز و شوخی‌… در پوستر اول سوپرمن‌های چاق و فیک شما را به خنده می‌اندازند و پیام تبلیغاتی روی پوسترها شمارا بیشتر می‌خنداند:

“آره اینا سوپرمنن! اما فقط در حد یک اسم و نه بیشتر”… 

طراح دست از خندادن شما بر نمی‌دارد در پوستر دیگری سگ نحیفی را به تصویر می‌کشد که هر چی بیشتر به آن توجه می‌کنید بیشتر خنده‌تان می‌گیرد زیرا که سگ مفلوک شبیه هر چیزی هست غیر سگ! همین جاست که جمله پوستر قبلی تکرار می‌شود:

“درسته سگه اما فقط تکنیکالی”…

طراح برای مانور بیشتر روی پیام تبلیغاتی خود، این پوسترها را سریالی می‌کند و شما برای خندیدن بیشتر  به دنبال سوژه دیگر طراح می‌گردید. بدین‌ترتیب در مجموعه پوستر‌ها با تصاویری مردانی مواجه می‌شوید که یکی در حال رقص و دیگری با مسخرگی هرچه تمام ‌تر موهای خود را کوتاه و آرایش کرده‌است و باز با جمله‌ای شبیه جمله‌ پوستر قبلی مواجه می‌شوید: “این یک رقص است اما فقط در حد یک اسم”، “این یک استایل مو کوتاه کردن است اما فقط تکنیکالی”

همانطور که مشاهده‌ کردید قدرت طنز آن‌قدر قوی‌است که فاصله شما را تا پیام اصلی نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌کند و شما پس از جذب توسط این شوخی شعار اصلی را زیر پوسترها می‌بینید:

 “قطعات غیر واقعی کار می‌کنند اما تکنیکالی…قطعات اصلی فولکس واگن را انتخاب ‌کنید”

به طور کلی استفاده خلاقانه از دو مفهوم دگردیسی و طنز کمک کرده‌است که طراحان با کمترین کلمات، تعریف کاملی را از اصل بودن کالاها ارایه دهند. آیا شما در طراحی‌های خود به نمونه‌های این چنینی برخورد کرده‌اید؟

 

 

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

1 دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *