لوگوهای آمازون از آغاز تا امروز

فروشگاه اینترنتی آمازون که در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد، امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های آنلاین جهان شناخته می‌شود که اکثر فروشگاه‌های آنلاین موفق به شکلی از آن الهام گرفته‌اند و خیلی‌های آنها هم فقط از آمازون تقلید کورکورانه کرده‌اند.خیلی از تحلیل‌گران معتقدند که منحصر به فردی و خاص بودن لوگوی آمازون سبب موفقیت این فروشگاه آنلاین شده است. اما این فروشگاه که در اوایل کار خود فقط به فروش کتاب‌ها می‌پرداخته، تا به امروز چندین لوگو عوض کرده است که در ادامه به تحلیل اجمالی آنها می‌پردازیم:

اولین لوگو: زمانی که آمازون به عنوان یک فروشنده آنلاین کتاب شروع به کار کرد،‌ لوگویی را برای خود انتخاب کرد که خاص بودن آنها را نشان می‌داد. تمام حرف این لوگو این بود که کتاب فروشی آنلاین آمازون، در حد آبشار مشهور آمازون غنی است و هر کتابی در آن پیدا می‌شود. اما این لوگو در زمان خود هم چندان مورد توجه قرار نگرفت!

دومین لوگو: آمازون در سال ۱۹۹۷ که خیلی بازار فروش موسیقی بیش از گذشته مورد توجه گرفت، به این مهم فکر کرد که بخشی برای فروش موسیقی هم در وب‌سایت خود ایجاد کند و سهمی در بازار این صنعت بدست آورد. سرانجام در سال ۱۹۹۸ بخش موسیقی آمازون شروع به کار کرد و در نهایت یک برندسازی جدید برای آمازون صورت گرفت که در آن موسیقی هم نقش مهمی را چون کتاب‌ها ایفا می‌کرد. اما در این لوگو هم شاهد ماندگارترین بخش لوگوی آمازون نیستیم؛ با این حال شباهت بسیاری به لوگوی امروزه آمازون داشته است.

جهشی که به ماندگارترین بخش آمازون تبدیل شد: در سال ۲۰۰۰ شرکت آمازون لوگویی جدید رونمایی کرد که در آن، از سمت حرف A به طرف حرف Z این لوگو، یک فلش قرار گرفته بود و بیانگر این است که در آمازون هر آنچه مدنظر دارید پیدا می‌شود. دقیقا زمانی طراحی این لوگو طی یک برندسازی دوباره صورت گرفت که آمازون تصمیم گرفت خود را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کند و محصولات خود را فراتر از کتاب‌ها و محصولات موسیقی ببرد. این لوگو به سرعت توانست جایگاه خاصی میان مخاطبان این برند پیدا کند و همچنین نقدهای بسیار خوبی از سوی منتقدان دریافت کرد.

لوگوی چهارم که فقط یک شعار بیشتر دارد: این لوگو در حقیقت همان لوگوی سال ۲۰۰۰ است که در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد و فقط یک شعار بیشتر دارد که این پیام را به همراه خود دارد: ما هر آنچه شما نیاز دارید را در آمازون ارائه می‌دهیم!

اما چرا این لوگو موفق است؟

حتی کسانی که از آمازون تا به حال خرید نکرده‌اند، این لوگو را به خوبی می‌شناسند و با دیدن این فلش به یاد لوگوی آمازون می‌افتند. اما این موضوع پنهان پشت این لوگو و همان جریان A to Z، شدیدا روی موفقیت این لوگو تاثیر گذاشته و به مخاطبان خود خاطرجمعی خاصی می‌دهد.

 

نگاهی اجمالی به تغییر لوگوی اپل در طول تاریخ

start campaign

کسب‌و‌کار خود را در فضای آنلاین گسترش دهید...

راه‌کارهای ای‎نتورک برای رشد کسب‌وکار شما

بیشتر بدانید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *